onsdag 29. september 2021

Mal 3-4

 Se, jeg sender min budbærer,

          han skal rydde vei for meg.

Slik åpner profeten dagens kapittel. Kan det være Johannes han snakker om? Og kanskje videre på Jesus? Uansett ser vi hvordan renselsen som sikkert gjør vondt, er for det gode.

Han skal sitte og smelte og rense sølvet.
          Han skal rense levittene,
          lutre dem som gull og sølv,
          så de kan bære fram for Herren
          offer på rett vis.
    Da skal ofrene fra Juda og Jerusalem
          være til glede for Herren
          som i gamle dager, i tidlige år.

Så fortsetter profeten med spørsmålene fra folket (slik han også skrev i de to første kapitlene)

 7 Helt fra fedrenes dager
          har dere forlatt mine forskrifter
          og ikke holdt dem.
          Vend tilbake til meg,
          så skal jeg vende meg mot dere,
          sier Herren over hærskarene.
          Men dere sier: «Hvordan skal vi vende tilbake?»
          
   
  8 Kan et menneske stjele fra Gud?
          Dere stjeler fra meg, men sier:
          «Hva er det vi har stjålet fra deg?»
          Tienden og offergaven!

  13 Dere taler harde ord mot meg, sier Herren.
          Og likevel sier dere:
          «Hva er det vi har sagt mot deg?»

Ikke alle stilte spørsmål, det var også de som tok bevisste nei-valg;

14 Dere sier: «Det er nytteløst å tjene Gud.
          Hva tjener vi på
          å rette oss etter det han har bestemt,
          og gå sørgende fram for Herren over hærskarene?

Men også de som tok bevisste ja-valg :-D

  16 De som frykter Herren, talte da sammen.
           Herren lyttet og hørte hva de sa.
          Hos ham ble det skrevet en minnebok
          om dem som frykter Herren og ærer hans navn.
          
   
 17 Den dagen jeg griper inn,
          sier Herren over hærskarene,
          skal de være min dyrebare eiendom,
          og jeg vil være mild mot dem,
          som en mann er mild
          mot en sønn som tjener ham.
          
   
 18 Da skal dere igjen se forskjell
          på rettferdige og urettferdige,
          på dem som tjener Gud,
          og dem som ikke tjener ham.

Profeten forteller også om viktigheten og velsignelsen i tienden;

    10 Kom med hele tienden til forrådskammeret
          så det finnes mat i mitt hus.
          Prøv meg på denne måten,
          sier Herren over hærskarene.
          Jeg skal sannelig åpne himmelens sluser
          og øse ut over dere
          velsignelse uten mål.

Det siste kapitlet fortsetter å fortelle om forskjellen på resultatet etter disse valgene

Se, dagen kommer,
          den brenner som en ovn.
          Alle frekke og alle som gjør urett,
          skal da være som halm,
          dagen som kommer, skal brenne dem opp,
          sier Herren over hærskarene.
          Verken rot eller grein blir igjen.
          
   
  2 Men for dere som frykter mitt navn,
          skal rettferds sol gå opp
          med legedom under sine vinger.
          Dere skal slippe ut og hoppe som kalver.

Det er de som legger vekt på det skremmende som skjer de ulydige, men jeg har lyst til å rope ut at det er feil fokus. For Guds hånd er rakt ut for det gode. Han lengter etter barna sine, så les hva Hans lengsel er for de som velger Ham. I Luk 4 leser Jesus fra profeten Jesaja
          
   
 18  Herrens Ånd er over meg,
           for han har salvet meg
           til å forkynne et godt budskap for fattige.
           Han har sendt meg for å rope ut
           at fanger skal få frihet
           og blinde få synet igjen,
           for å sette undertrykte fri
          
   
 19  og rope ut et nådens år fra Herren.
20 Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til synagogetjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. 21 Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.»

Herre, i dag vil jeg først og fremst takke for denne store gaven! Jeg ber for de som fortsatt står på valg, eller som til nå har valgt feil... Måtte de få smake og se at du er Gud! En Gud som lengter etter dem, og som ønsker det beste for dem.
Jeg legger også merke til Mal.3;3
          Han skal sitte og smelte og rense sølvet.
          Han skal rense levittene,
          lutre dem som gull og sølv,
          så de kan bære fram for Herren
          offer på rett vis.
Jeg ber med salme 51:12 i dag;
          Gud, skap i meg et rent hjerte,
          gi meg en ny og stødig ånd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar