onsdag 1. september 2021

Josva 19

Dagens kapittel handler stort sett om fordelingen av løftelandet. Dans stamme skilte seg litt ut. Her står det;

40 Det sjuende loddet falt på Dan, på Dans stamme, slekt for slekt. 41 Eiendommen deres omfattet Sora, Esjtaol og Ir-Sjemesj, 42 Sjaalabbin, Ajjalon og Jitla, 43 Elon, Timna og Ekron, 44 Elteke, Gibbeton og Baalat, 45 Jehud, Bene-Berak og Gat-Rimmon, 46 Me-Hajjarkon, Harakkon og området bort imot Jaffa.
   
 47 Men området til Dans etterkommere ble tatt fra dem. Derfor dro de opp og angrep Lesjem og inntok byen. De hogg ned innbyggerne med sverd, la byen under seg og bosatte seg der. Og de kalte Lesjem for Dan, etter Dan, sin stamfar. 48 Dette var eiendommen til Dans stamme, slekt for slekt, disse byene med landsbyene som hørte til.

Selv om de fikk landområdene av Gud, etter løftet, så måtte de kjempe for dem. Gud ga dem den styrken de trengte. Det jeg tenkte på da jeg leste dette var at de først mistet gaven. Hva grunnen var, vet jeg ikke. Men det minnet meg i alle fall på at de gavene vi har fått av Gud må vi ta vare på. Det er ikke gitt at jeg alltid har det jeg har fått, om jeg ikke tar vare på det. 

Jeg tenkte også på vår menighet. Som om dette er et landområde Gud har gitt oss. Hvordan forvalter vi den? Kampene vi i blant må kjempe... Kjære Gud, gi oss styrke og visdom! Jeg ber for Salem Åros! Måtte Du Herre, forme oss slik Du vil! Jeg ber for hver enkelt i Salem Åros, stor eller liten, medlem eller gjest. Tenn en ny brann i våre hjerter når vi nå starter opp igjen!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar