torsdag 6. mai 2021

Salme 110 - 112

Den første av disse tre salmene (110) sies å være en profeti om JESUS

En Davids-salme.
        Herren sier til min herre:
        «Sett deg ved min høyre hånd
        til jeg får lagt dine fiender
        som skammel for dine føtter!»
   
  2 Fra Sion rekker Herren ut
        din mektige kongestav.
        Du skal herske blant dine fiender!
   
  3 Ditt folk møter villig fram
        den dagen du mønstrer din hær.
        I hellig skrud kommer din ungdom til deg
        som dugg ut av morgenrødens skjød.
   
  4 Herren har sverget og tar det ikke tilbake:
        «Du skal være prest til evig tid

        på Melkisedeks vis.»  

(Melkisedek var både konge og prest, og han velsignet Abraham (1.Mos.14;18) Heb.7;2 beskriver også Melkisedek som rettferdighetens og fredens konge. Heb.7 beskriver dette enda tydligere i v.11-18)

Fra de neste to salmene velger jeg ut dette;

Han ga folket frihet
og fastsatte sin pakt for evig.
Navnet hans er hellig, det vekker frykt.
10 Å frykte Herren er opphav til visdom,
alle som gjør det, har god forstand.
Hans lovsang varer til evig tid.  (Salme 111)

Halleluja!
Salig er den som frykter Herren
og har glede i hans bud.  (Denne delen minner meg om Ordene Jesus sa "Dersom dere blir i meg, og mine Ord blir i dere - da be om hva dere vil, og dere skal få det" Joh 15;7)

 6 Han skal aldri i evighet vakle,
   den rettferdige blir alltid husket.
7 Han er ikke redd for onde rykter,
  hans hjerte er rolig og trygt i Herren.
8 Hans hjerte er grunnfestet, uten frykt.
 Til slutt får han se at fienden faller.  (Salme 112)

I dag vil jeg takke for Ordet ditt. Takk for at jeg hver dag kan nyte dem, og finne både liv, kraft og styrke i dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar