lørdag 13. mars 2021

Hosea 9 og 10

 3 De skal ikke få bo i Herrens land.
          Efraim skal tilbake til Egypt,
          og i Assur skal de spise uren mat.
          
   
  4 De skal ikke ofre vin til Herren,
          deres slaktoffer kan ikke glede ham.
          Det skal være som sørgebrød for dem,
          alle som spiser det, blir urene.
          For brødet sitt har de for seg selv,
          det kommer ikke til Herrens hus.
          
   
  5 
Hva vil dere gjøre på høytidsdagen,
          på Herrens festdag?
 

Slik åpner dagens første profetkapittel. Israel hadde forkastet det de fikk av Gud, og nå møtte de konsekvensene av det. 
Når jeg leste disse versene, kom jeg til å tenke på noe jeg selv opplevde for noen år siden. Jeg stod på valg i livet som ville få store konsekvenser. Jeg trodde ett av dem var at jeg ikke kunne kalles Guds barn (pga valget jeg tok) men jeg så ingen annen løsning. Jeg gråt virkelig, for selv om jeg mistet mye i dette valget, så var tapet av Guds nærvær det største.

Heldigvis møtte jeg en som fikk meg på bedre tanker, ikke minst gjennom Ordet fra 2.TIm 2
 13 Er vi troløse,
          så er han trofast,
          for han kan ikke fornekte seg selv.

Å Gud åpnet nye veier for meg som bekreftet Ordet - Han så min smerte, og at min lengsel først og fremst var hos Ham.

Så hva med Israel som måtte møte disse konsekvensene?
Ja, konsekvenser måtte også jeg møte, men heldigvis også Guds nåde.

I det neste kapitlet til profeten Hosea kan vi skimte noe av denne Guds lengsel. 
Er det ikke flott at også Gud lengter etter oss? Men for å kople oss på denne kjærligheten, må lengselen komme fra begge sider. 

 12 Så med rettferd,
          høst med kjærlighet,
          bryt dere nybrott!
          For nå er det tid for å søke Herren,
          inntil han kommer
          og lar rettferd regne over dere.

Jeg fikk lyst til å legge til Ordene fra Åp  3 

19 Jeg refser og irettesetter alle dem jeg har kjær. La det bli alvor og vend om! 20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Kraftige ord i v.19, men legg merke til at det blir gjort i kjærlighet! Det er vesentlig. Gud ønsker det beste for meg. Og jeg er ikke alene, Han er ved min side og hjelper meg - bare jeg er villig til å vende meg til Ham og søke Ham.

Disse morgenstundene er en del av det. Og det gjør meg virkelig godt. Starte dagen med å søke Ham som er livet for meg. Herre, jeg legger denne dagen i dine hender. Vis meg veien i dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar