onsdag 6. januar 2021

Daniel 7

 I dagens kapittel er det Daniel som får et skremmende syn. Nå er det ikke lett for meg å tolke... men det kjenner jeg ikke at jeg trenger heller. Mest fordi jeg er redd det bare blir grublerier som ikke fører fram. MEN jeg ber til Gud om at han må vise meg det jeg trenger å vite, for min egen reise og hva jeg trenger å gjøre. 

I synet ser Daniel flere mektige kongeriker, og makten de har. Han ser også at en av dem går hardt ut mot de hellige - men kongenens Konge har kontrollen.

2 Daniel fortalte: Jeg så i et syn om natten, og se! – himmelens fire vinder satte det store havet i opprør.  3 Fire store dyr steg opp av havet, det ene forskjellig fra det andre.
 7 
Deretter så jeg i nattsynene, og se! – et fjerde dyr, fryktelig og skremmende og veldig sterkt. Det hadde store jerntenner og åt og knuste; og det som var igjen, tråkket det ned med føttene. 

Dyrene blir beskrevet med både hvordan de så ut og at de hadde makt. Daniel drømmer mer;

 9 Videre så jeg:
          Tronstoler ble satt fram,
          og en som var gammel av dager, tok sete.
          Klærne hans var hvite som snø
          og håret på hodet som ren ull.
          Tronen var flammende luer,
          og hjulene under den var luende ild.
          
   
 10 En elv av ild fløt fram
          og strømmet ut foran ham.
          Tusen på tusen tjente ham,
          titusener på titusener sto foran ham.
          Retten ble satt og bøker åpnet.

  13 Jeg så i mine nattsyner, og se!
          – med himmelens skyer
          kom en som var lik en menneskesønn.
          Han gikk bort mot den som var gammel av dager
          og ble ført fram for ham.
          
   
 14 Han fikk herskermakt, ære og rike
          så alle folk og nasjoner og tungemål skal tjene ham.
          Hans herskermakt er en evig makt
          som ikke skal forgå.
          Hans rike går aldri til grunne.

15 Jeg, Daniel, ble urolig i kropp og sjel. Synene som gikk gjennom hodet mitt, skremte meg. 16 Jeg gikk bort til en av dem som sto der, og ba ham om en pålitelig forklaring på alt dette. Han svarte meg og fortalte meg hva synene betydde

Selv om Daniel får en forklaring, blir det ikke like klart for meg hva det betyr. Men jeg ser i alle fall hvem som er kongenes Konge! Takk og lov for at Gud er GUD og alltid har kontroll.

Jeg må jo også si at jeg kjenner litt trøst i at selv Daniel kunne bli skremt. Da er det vel lov for meg å kjenne på uro også? 
Herre, takk for at jeg kan løpe til Deg, hvor det er både lys og varme, kjærlighet og styrke. Paulus ber i Ef. om lys til hjertes øye så vi kan se hvem vi er og hva vi har i Deg. Det ber jeg også om. Jeg ber også om lys, så jeg ser hvor jeg skal gå. 
Da kom jeg på hva David sang; Ditt Ord er en lykte for min fot og et lys på min sti. Takk for Ordet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar