mandag 21. desember 2020

Høy 3 og 4

 Fra dagen poesi om kjærlighet, velger jeg ut dette ;-)

Om natten lette jeg på leiet
          etter ham som jeg elsker.
          Jeg lette, men fant ham ikke.

 «Har dere sett ham som jeg elsker?»
          
   
  4 Ikke før var jeg gått fra dem,
          så fant jeg ham som jeg elsker.
          Jeg tok tak i ham og slapp ham ikke
          før jeg fikk ham inn i huset til min mor,
          i rommet til henne som fødte meg.
          
   
  5 Jeg ber dere, Jerusalems døtre,
          ved gasellene eller ved hindene på marken:
          Uro ikke kjærligheten!
          Vekk den ikke før den selv vil!

Det første kapitlet beskriver det å være på leit, og kanskje det å være forelsket uten å få gjensvar på det....  Kjærligheten er ikke alltid enkel!

Men så, når den kommer, er det som en foss av følelser :-) Så sterke i blant at kjærligheten kan gjøre blind og alt man ser er perfekt (ler) noe det neste kapitlet beskriver;

 7 Alt hos deg er vakkert, min elskede,
          du er uten feil.

I dag vil jeg først og fremst takke for Guds kjærlighet. DEN er uten feil! Men den menneskelige kjærligheten kan være ganske skjør. 
I dag ber jeg for alle ektepar først og fremst. Jeg ber også for alle de som er på leit etter å finne den rette. Det beste de kan gjøre er å søke deg Gud, du som ER kjærlighet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar