torsdag 5. november 2020

4.Mos 28

 Herren sa til Moses:  2 Legg dette på israelittene og si til dem: Mine offer av mat, gaveoffer til en duft som er behagelig for meg, må dere passe på å bære fram for meg til fastsatt tid.  3 Du skal si til dem: Dette er gaveofferet dere skal bære fram for Herren: hver dag to årsgamle lam uten feil. Det er det daglige brennofferet.  4 Det ene lammet skal du ofre om morgenen, det andre skal du ofre i skumringen. 

Slik åpner dagens kapittel. Tenk så stor forskjell det er på den tiden og nå i dag! "Legg dette på israelittene" - den gangen var det de som måtte bære fram offer, til og med flere ganger daglig. Mens i dag lever vi under nåden fordi Gud selv bar fram et hellig offer. I siste vers i dagens kapittel understrekes det også at dyrene måtte være uten feil. Jesus var hellig og feilfri - han var jo Gud selv. Tenk hvilken Gud vi tror på! En som kom oss i møte når vi selv ikke maktet. Kjære Gud, jeg er sååå takknemlig! 

Heb.4 sier;

14     Siden vi har en stor øversteprest som har gått inn gjennom himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen! 15 For vi har ikke en øversteprest som ikke kan lide med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd. 16 La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og finne nåde som gir hjelp i rette tid.

Takk for at jeg kan komme fram for deg, mange ganger hver dag. Jeg trenger ikke vente til jeg har det rette offer - du har åpnet veien til Gud, fullt og helt. Av bare nåde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar