søndag 22. november 2020

1.Krøn 26 og 27

 Det er stort sett bare navn i dagens kapitler, så jeg valgte å slå dem sammen. 
I det første kapitlet handler det om alle de som fikk ansvar som portvakter, tilsynsmenn og dommere. Svært mange dyktige menn som blir nevnt med slektsnavn.

I det neste kapitlet er det enda flere navn som nevnes, og jeg forstår hvor stort det hele er. Her er ingenting overlatt til tilfeldigheter!

Dette er en fortegnelse over israelittenes familieoverhoder, tusenmannsførerne, hundremannsførerne og tilsynsmennene som tjente kongen i alt som hadde med hæravdelingene å gjøre. De avløste hverandre måned etter måned gjennom hele året. Hver avdeling besto av 24 000 mann.

Og for hver måned var det nye 24 000 mann. 
Dette fikk meg til å tenke på Moses, som i starten ledet hele Israel sammen med sin bror Aron. Heldigvis hadde Moses en klok svigerfar (2.Mos 18) som så hvor mye som lå på Moses skuldre. Det var etter hans råd at det ble delegert slik det er vist her :-) 

Vi trenger hverandre! Må si jeg tenker på lederteamet i vår kirke også i dag... Det er så mye som hviler på alt for få skuldre. Herre, jeg ber for dem i dag! Måtte de snart bli flere, så de kan delegere oppgaver og letter flere byrder! Velsigne dem rikelig med styrke, mot og glede for den innsatsen de gjør!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar