onsdag 28. oktober 2020

Salme 78

 Dagens lange salme (72 vers) har overskriften "Guds trofasthet mot et troløst folk" En overskrift det er godt å holde fast ved, mens jeg leser nedover om alle svik og nederlag... Jeg leser også at det vekker Guds harme, likevel er han som en FAR som lengter etter å veilede sitt folk på rett vei.

Salmen åpner med at den vil bringe budskapet videre til etterslekten, så vi kan lære. 

  3 Det vi har hørt og kjenner til,
        det våre fedre har fortalt oss,
   
  4 skjuler vi ikke for deres barn.
        Vi vil fortelle til etterslekten
        om Herrens herlige verk og hans velde,
        om alle de under han har gjort.
   
  5 Han gav sine bud i Jakob
        og satte en lov i Israel.
        Den befalte han våre fedre
        å gjøre kjent for sine barn.
   
  6 Han ville at etterslekten,
        de barn som siden ble født,
        skulle lære loven å kjenne.
        Så skulle de stå fram
        og kunngjøre den for sine barn,
   
  7 for at de kunne sette sin lit til Gud
        og ikke glemme Guds gjerninger,
        men nøye holde hans bud.

Det vekker en bønn i meg igjen, i savnet etter flere ledere. Herre, vi trenger flere dyktige ledere som igjen kan undervise og veilede nye ledere. Vi trenger mer enn å lytte til undervisning - vi trenger å lære i praksis!

Salmen fortsetter å beskrive hvordan folket var troløst mot Gud, og stadig satte ham på prøve. De hadde vært vitne til under og mirakler - men mens de vandret i ørkenen, og savnet sine kjøttgryter.... så bleknet selv de mektigste undre.

19 De talte mot ham og sa:
        «Kan Gud dekke bord i ødemarken?

Visst kunne Gud! Vi har jo lest det, og vet det. Men om jeg er ærlig, så blir jeg like overrasket og glad hver gang jeg selv opplever et under i mitt liv. Kan Gud? Jeg kan fortsatt tvile... Så godt at vi har en Gud som forstår, og som vil veilede igjen og igjen;

 38 Men han var barmhjertig;
        han tilgav synden
        og gjorde ikke ende på dem.
        Gang på gang holdt han vreden tilbake
        og lot ikke all sin harme bryte fram.
   
 39 Han husket at de bare var mennesker,
        et vindpust som farer av sted og blir borte.

Salmen avslutter med å fortelle om David. Hans trofasthet mot Gud er virkelig et stort forbilde. 
Gud gjorde mer enn å velge ut David. Gjennom hans slekt skulle JESUS komme, vår frelser!

Herre, i dag ber jeg igjen for våre ledere. Jeg ber også at du som høstens Herre, må drive arbeidere ut. Hva kan jeg gjøre i dag?
Jeg ber for barna våre, til alle som tror. Hjelp oss å bringe budskapet om deg videre til dem! Jeg ber for ledere og arbeidere som engasjerer seg i dette arbeidet. Velsigne dem, styrk dem, inspirer dem. 
Jeg ber for barna i barnehagen. Måtte de små spirene som blir sådd, få spire og gro til liv for dem. La de få smake og se at du er en god Gud for dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar