mandag 21. september 2020

Salme 73

 I dagens salme er kong David åpen om at han hadde sine grublerier i blant. Tanker som tærer og ødelegger.

 2 Men jeg var nær ved å snuble,
        mine føtter holdt på å gli ut.
   
  3 For jeg ble harm på de hovmodige,
        jeg så at det gikk de ugudelige vel.

16 Så grublet jeg for å skjønne dette;
        det var pinefullt for meg
   
 17 – til jeg gikk inn i Guds helligdom;
        da skjønte jeg hvordan det går dem til slutt.


Det å gruble på vanskelige tanker, det kan nok mange av oss kjenne seg igjen i. Temaene vil nok variere fra person til person, men felles for alle grubletanker er at de ofte er svært ødeleggende.
Men i Guds nærvær fikk David hjelp til å se litt lenger enn "her og nå", og han forstod.
Nå er det ikke alle grublerier som får samme løsning. Ikke alle spørsmål får svar, og ikke alt lar seg forklare. Men uansett hva det måtte være, tror jeg at vi kan komme til Gud med ALLE grublerier og bekymringer - til Han som kan gi fred. Vi kan legge alt på ham, og hvile i Guds omsorg.

Davids lovsang blir min takk og lovsang i dag. Minn meg på Herre, at jeg kan legge alle mine grublerier og bekymringer hos deg!

 23 Men jeg blir alltid hos deg,
        du har grepet min høyre hånd.
   
 24 Du leder meg med ditt råd,
        og siden tar du meg opp i herlighet.
   
 25 Hvem har jeg ellers i himmelen?
        Når jeg bare har deg,
        ønsker jeg ikke noe på jorden.
   
 26 Om kropp og sjel forgår,
        er Gud for evig min klippe og min del.
  

   
 28 Men for meg er det godt å være nær Gud.
        Jeg tar min tilflukt til Herren.
        Jeg vil vitne om alle dine gjerninger.


1 kommentar:

  1. Så bra du skriver
    og oppmuntrer
    og er trofast i det du gjør.
    Ble oppmuntret av dine kommentarer i hjemveien.blogspot.no
    Ha en velsignet fin dag!

    SvarSlett