onsdag 9. september 2020

Salme 72

 Gud signe kongen - det er overskriften i dagens salme. Og det er Salomo som skriver den.


Gud, overlat din dom til kongen,
        gi kongesønnen rettferd fra deg!
   
  2 Så skal han dømme ditt folk med rettferd,
        dine hjelpeløse med lov og rett.


Han ber om velsignelse av kongen, men det er ikke en konge som bare tenker på seg selv. Det er en som tar seg av de som trenger det, og har andres ve og vel som sitt ansvar. 
Jeg tenkte først at dette var en virkelig GOD konge. Og jeg tok så absolutt ikke feil :-D Men bibelkommentaren ga meg en innsikt jeg ikke hadde sett, nemlig at dette var en av Messianske salmene. En profeti om Jesus, kongenes KONGE.

  11 Ham skal alle konger hylle,
        alle folkeslag skal tjene ham.
   
 12 For han berger de fattige som roper om hjelp,
        de arme som ingen hjelper har.
   
 13 Han ynkes over småkårsfolk
        og redder de fattiges liv.
   
 14 Han løser dem fra tvang og vold,
        deres liv er dyrebart i hans øyne.


Jeg lar de siste versene være min takk og lovsang til Gud i dag; 

 17 La hans navn bestå til evig tid;
        la det skyte friske skudd så lenge solen skinner.
        Alle folk skal velsigne seg med det
        og prise ham lykkelig.
   
 18 Lovet være Herren, Israels Gud,
        han som gjør under, han alene!
   
 19 Hans herlige navn være evig lovet!
        Hele jorden er full av hans herlighet. Amen, amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar