tirsdag 15. september 2020

Ord 30

Mange visdomsord fra dagens ordspråk. Den forteller at dagens ordspråk er av Agur, sønn til Jake fra Massa.

Den starter så underlig;

Gud, jeg er trett,
        Gud, jeg er trett og utmattet.
   
  2 Jeg er for dum til å være mann,
        jeg har ikke vett som et menneske.
   
  3 Jeg har ikke lært visdom,
        så jeg kan ha kunnskap om Den Hellige.

Jeg blir litt rørt over starten, for han er jo ikke den eneste som kan kjempe med vonde følelser om å komme til kort...og negative tanker som river ned. Så godt å se fortsettelsen som viser at mannen tross alt har sin tro. Det eneste som virkelig kan bygge opp igjen.

4 Hvem har steget opp til himmelen
        og er kommet ned igjen?
        Hvem har samlet vinden i sin hule hånd
        og bundet vannet i et klede?
        Hvem har fastsatt alle jordens grenser?
        Hva er hans navn, og hva heter hans sønn?
        Det vet du vel?
   
  5 Hvert ord fra Gud er rent.
        Han er et vern for dem som tyr til ham.

Så fortsetter han med visdomsord man også kan kjenne igjen;

7 To ting vil jeg be deg om,
        dem må du ikke nekte meg før jeg dør:
   
  8 Hold falskhet og løgn langt borte fra meg,
        og gi meg verken armod eller rikdom,
        men la meg få den mat jeg trenger.
   
  9 Ellers kunne jeg bli så mett
        at jeg fornektet deg og spurte:
        «Hvem er Herren?»
        eller bli så fattig at jeg stjal
        og forbannet min Guds navn.

Å glemme at Gud er der når alt er så bra, eller å blir sint og bitter på Gud når alt går galt... Jeg tror det er feller det er lett å falle i..
Troen er ikke noe som bare kommer av seg selv. Det er som med kjærligheten - den må pleies og tas vare på. La det være et bevisst valg, enten alt går bra eller det går skikkelig dårlig. For jeg tror på en trofast Gud, en som holder sitt løfte om å være med meg alle slags dager helt inntil verdens ende.

Agur fortsetter med sine poetiske visdomsord med bl.a. dette;

  24 Det er fire som er små på jorden,
        likevel er de klokest blant de kloke:
   
 25 Mauren er ikke noe kraftig folk,
        men om sommeren skaffer den seg føde.
   
 26 Fjellgrevlingen er et folk uten styrke,
        enda bygger den seg bolig i berget.
   
 27 Gresshoppene har ikke noen konge,
        men alle drar de ut, flokk etter flokk.
   
 28 Firfislen kan en ta med hendene,
        likevel fins den i kongens slott.

Litt artig slutt på dagens visdomsord;

 32 Har du vært dum og hovmodig,
        så tenk deg om og legg hånden på munnen.
   
 33 For trykk på melken gir smør,
        trykk på nesen gir blod,
        og trykk på vreden volder strid.


Herre, takk for at jeg kan komme til deg, uansett hvordan dagen ser ut. For som dagens Ord beskriver, går livet opp og ned i både situasjon, tanker og følelser. Takk for at du er en Gud som holder fast, også når min tro er på gyngende grunn i blant... Du gir meg styrke og nytt mot, ja du til og med styrker min tro, det har jeg erfart. Så godt det er å tro på deg Gud, som en omsorgsfull pappa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar