torsdag 3. september 2020

Ord 29

Fra dagens kloke ord av Salomo, velger jeg ut disse;

En mann som blir refset og enda er stivnakket,

        han knuses brått og kan ikke leges.

Slik starter dagens ordspråk. Har du møtt dem? De som aldri gjør feil liksom? Og som alltid vet best? Det er ikke så lurt å ha det sånn.... tror ikke de har det godt heller!

Ordene "kan ikke leges" fikk meg til å tenke på noe annet også. For noen år siden var jeg sammen med en kar som hadde som sitt ordspråk at "alt kan fikses (leges) bare man snakker sammen. Ordene gjorde meg glad, for jeg trodde på dem. Men så erfarte jeg at det ikke var så enkelt. Alt kan ikke leges. Det må være vilje tilstede, og innsikt til å forstå både seg selv og andre. Noen ganger er det bare et under som må til.


 8 Spottere hisser opp hele byen,
        men vismenn får vreden til å stilne.


Jeg kunne kanskje sagt det på en annen måte "Det gjelder å veie sine ord"... Det kan absolutt lønne seg. 

11 En dåre gir luft for alt sitt sinne,
        men en vismann holder det tilbake.


Jeg tenker det samme gjelder her. Å holde det tilbake betyr ikke at du alltid må bite tenna sammen og legge lokk på sinne. Det gjelder bare å "veie sine ord" og se etter løsninger før man bare øser ut av seg. Det er ikke så lett når sinne bobler innvendig. Jeg vet.... Jeg vet også at det likevel kan lønne seg :-)

 25 Den som frykter mennesker,
        setter feller for seg selv,
        men den som stoler på Herren, er trygg.


"Hva alla andre måtte mene" - jeg tror det er en frykt mange kjenner igjen. Noen har mer av dette enn andre....  Det er en frykt som gjør mer skade en gang, så jeg må si meg enig med Salomo der ja.
"Den som stoler på Herren er trygg" - jeg er enig i den også! Jo sterkere mitt forhold til Gud er, desto sterkere er min indre ro. Frykten for alle andre blir rett og slett mindre (selv om jeg innrømmer at den aldri har vært helt borte hos meg...)

Herre, i dag vil jeg takke for at jeg kan stole på deg. Måtte min tillit til deg få vokse enda mer. I blant kan følelsene spille meg et puss og jeg kjenner meg alene. Da er det godt å vite at det ikke er følelsene som avgjør om du er nær meg eller ikke. Det er løftet om at du er nær som er det viktige. De ER trofast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar