tirsdag 18. august 2020

Ord 27


Fra dagens kloke ord av Salomo, velger jeg ut disse;

Ros deg ikke av morgendagen,
        for du vet ikke hva den vil bringe.
   
  2 La en annen rose deg, ikke du selv,
        en fremmed, ikke dine egne lepper.


Sant det, at ingen kjenner morgendagen. Og hvem liker å lytte til skrytepaver? Det hender jo at jeg ramler i fella selv da, om jeg har gjort noe jeg syntes er bra (leer) Fysj, å fysj.

6 En venn er trofast selv når han slår,
        en fiendes kyss er svikefulle.


Kanskje et underlig vers, men selv gode venner kan såre hverandre. Det er likevel verdt å ta vare på venner! Jeg trenger også å bli tatt vare på når jeg trår feil... og har gjort noe dumt. Ingen er perfekte. Ikke en gang gode venner. Men for en velsignelse det er å ha!

10 Gi ikke slipp på din venn
        og på din fars venn,
        gå ikke til din brors hus
        den dagen du er i nød.
        En granne som bor i nærheten,
        er bedre enn en bror langt borte.



 19 Som ansiktet speiler seg i vannet,
        kjenner mennesket seg igjen i en annen.


Dette hører vi jo om rett som det er. Det var velkjent også på kong Salomos tid.

Herre, i dag vil jeg takke for mine gode venner. Må du velsigne dem ekstra i dag! Jeg fikk også lyst til å be for venner som strever litt i dag. Kanskje de har opplevd noe vondt som har satt vennskapet på prøve? Det hender jo i blant. Hjelp dem Herre, for gode vennskap er gull verdt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar