onsdag 17. juni 2020

3.Mos 26

Dagens kapittel har en spesiell overskrift "Velsignelse og forbannelse" - Det handler om valg.
Nå skulle man tro at dette valget var lett. Hvem ville ikke ha all den velsignelse Gud lovet? 

3 Hvis dere lever etter mine forskrifter og gir akt på mine bud og holder dem,  4 vil jeg sende dere regn i rett tid. Jorden skal gi grøde og trærne på marken frukt.  5 Tresketiden skal vare helt til vinhøsten, og vinhøsten skal vare til kornet blir sådd. Dere skal spise dere mette av eget brød og bo trygt i deres land.  6 Jeg vil gi fred i landet. Dere skal få ligge og hvile uten at noen skremmer dere opp. Udyrene vil jeg rydde ut av landet, og sverd skal ikke herje i deres land.  7 Dere skal forfølge fiendene, og de skal falle for deres sverd.  8 Fem av dere skal jage hundre, og hundre skal jage ti tusen. Fiendene skal falle for deres sverd.  9 Jeg vil vende meg til dere og gjøre dere fruktbare og tallrike; jeg vil holde min pakt med dere. 10 Dere skal spise fjorgammelt korn helt til dere må fjerne det for å få plass til det nye. 11 Jeg vil reise min bolig midt iblant dere og ikke ha motvilje mot dere. 12 Midt iblant dere vil jeg vandre. Jeg vil være deres Gud, og dere skal være mitt folk. 13 Jeg er Herren deres Gud, som førte dere ut av Egypt, for at dere ikke lenger skulle være treller der. Jeg brøt i stykker stengene i åket som lå på dere, så dere kunne gå oppreist.

 14 Men hvis dere ikke hører på meg og ikke holder alle disse bud, 15 hvis dere viser motvilje mot mine forskrifter og forkaster mine lover, så dere ikke holder alle mine bud, men bryter min pakt....

Og her kommer det en pakke ingen ville velge. Egentlig. Men som kjenner vi historien, og vet at det ikke var fullt så enkelt. 

Men er det ikke slik i dag også egentlig? Vi vet hvilke valg som er gode, hva som er best for oss. Og likevel er det vanskelig å velge det beste. La meg ta et veldig enkelt og velkjent valgtema; kosthold.  Nå er det selvsagt noen som er supre på dette, men veldig mange sliter. De vet at dersom de holder seg unna sukker og andre usunne herlige fristelser... og får kroppen i sving med trening - så er gevinsten så mye større enn når alle disse regler stadig brytes.  Jadajada. Men er valget lett med en slik helsegevinst? Nopp - men absolutt mulig :-D

Jeg tror likevel at den største utfordringen ligger i "hva alle andre gjør" Tid og tradisjoner påvirker oss stort. Jeg tror det var noe av dette som rammet Israel.

Gud hadde sagt at dersom de ikke holdt seg til Ham og hans pakt, ville de miste velsignelsen. Beskrivelsen av forbannelsen som ville ramme dem er også sterk... Men én ting lyser likevel igjennom. Guds mål er å få dem til å våkne opp. Han har ingen planer om å gå i fra dem. Det løftet står fast.

Etter å ha ramset opp hva som kunne ramme dem, dersom de forkastet Guds lover, sier Gud;

 18 Hvis dere enda ikke hører på meg... 

- da ville det gå enda verre...

Heldigvis ligger det håp også her. 

 44 Men selv da, når de er i fiendenes land, vil jeg ikke støte dem bort og vise motvilje mot dem. Jeg vil ikke gjøre ende på dem og ikke bryte min pakt med dem. For jeg er Herren deres Gud. 45 Til beste for dem vil jeg komme i hu pakten med fedrene, som jeg førte ut av Egypt rett for øynene på folkeslagene, fordi jeg ville være deres Gud. Jeg er Herren.


Tenk, velsignelsen er en gave - av nåde. Likevel tror jeg det er litt sånn at vi må kjempe for å være i den velsignelsen. Ikke for å fortjene den (for den ER virkelig ufortjent og betingelsesløs nåde) Det handler rett og slett om å ta vare på det vi har fått. For den onde vil ta det i fra oss. 
Men hver gang vi vender om, uansett hvor vi står eller hva vi har havnet oppi - Gud tar i mot oss. 
Så la oss hver dag vende oss til Ham som lengter etter å velsigne :-D

Klagesangen 3 sier;

 21 Men én ting legger jeg meg på sinne,
        derfor har jeg håp:
   
 22 Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.
   
 23 Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.
   
 24 Jeg sier: Herren er min lodd,
        derfor står mitt håp til ham.
   
 25 Herren er god mot dem
        som venter på ham og søker ham.
   
 26 Det er godt å være stille
        og vente på hjelp fra Herren.


Være velsignet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar