fredag 28. februar 2020

Ord 6

I dagens kapittel kommer kong Salomo med flere kloke råd for livet.

2 har du bundet deg ved ditt ord,
og er du fanget ved det du har sagt,
3 gjør da slik for å berge deg, min sønn,
siden du er kommet i din nestes makt:
Gå straks av sted og treng inn på mannen,
4 unn deg ikke blund på øynene,
og la ikke øyelokkene hvile! 
5 Fri deg som en gasell fra fangstmannen,
som en fugl fra jegerens hånd! 

Nå kommer dette fra en annen tid og en annen kultur, likevel kjenner jeg jo igjen dette med å ha sagt noe man angrer. Ord man ikke kan ta tilbake. 
Man kan også bli "fanget" av slike ord - og det trenger man å bli løst fra. 
Kanskje trenger jeg å be noen om tilgivelse? 
Kanskje trenger jeg hjelp i tanker som plager meg pga ord som er sagt?

Så det med å kjempe og ikke gi opp er jo gode råd :-) Også Gud kan hjelpe meg her, med visdom, kraft og legedom.


Det neste gode rådet Salomo kommer med, er å være arbeidsom 

6 Gå til mauren, du late,
se på dens strev og bli vis!
7 Enda den ikke har noen høvding,
verken oppsynsmann eller herre,
8 sørger den for mat om sommeren

og samler inn føde om høsten. 

Egentlig var det en advarsel til den late... 
Og advarslene forsetter (v.11-19) mot å gjøre det onde. Siste del av kapitlet snakker også om det å ikke la seg lokke til utrosakap

32 Tankeløs er den som driver hor med en kvinne;

den som gjør slikt, ødelegger seg selv.

Det gjelder selvsagt både for menn og kvinner.


Det beste er å ta vare på det gode, og gjøre det gode. Som Salomo sier;

20 Min sønn, hold de bud du fikk av din far,
forkast ikke det du har lært av din mor! 
21 Knytt dem alltid til ditt hjerte,
og bind dem fast om din hals! 
22 Når du går, skal de lede deg,
når du ligger, skal de verne deg,

og når du våkner, skal de tale til deg. 

Livet består av mange valg, både gode og dårlige. Noen kommer fort, og jeg handler før jeg har tenkt meg om... 
Herre, takk at Du er ved min side og veileder meg, uansett hva jeg har havnet opp i. Hjelp meg å ta gode valg i dag. Hjelp meg å velge gode ord.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar