lørdag 5. oktober 2019

2.mos 12

Da jeg så at dagens kapittel handlet om innstiftelsen av påskefeiringen, tenkte jeg spontant "Det var dette som skulle vært julen, for det var her den virkelig store gaven kom (Jesus døde og stod opp igjen for å gi oss virkelig liv)" Da jeg begynte å lese, var det som om Ordet selv var enig ;-D

Herren sa til Moses og Aron mens de var i Egypt:  2 Denne måneden skal være nyttårsmåneden for dere. Dere skal regne den for den første måneden i året.  3 Si til hele Israels menighet: På den tiende dagen i denne måneden skal hver husfar ta seg ut et lam, ett for hver husstand! 

Påsken er selve symbolet på en ny start! En annen ting jeg syntes er så sterkt, er hvordan Jesus stadig blir bilde på dette. "Se der Guds lam, som bærer verdens synd" så profeten Johannes (Joh 1;23) om Jesus. En annen ting er hvordan Fariseerne prøvde å unngå å ta livet av Jesus i påskehøytiden (Matt 26) men Guds plan kunne de ikke rokke ved. At Jesus døde akkurat i Påsken forteller meg at Jesus virkelig er Guds sønn, og Guds frelse til deg og meg.

Moses fortsetter å profetere i dagens kapittel;

13 Men blodet skal være det merke som viser hvilke hus dere er i. Når jeg ser blodet, vil jeg gå forbi. Ikke noe ødeleggende slag skal ramme dere når jeg slår Egypt. 14 Siden skal denne dagen være en minnedag for dere. Da skal dere holde helg og høytid for Herren. En evig ordning skal det være for dere å feire den i slekt etter slekt. 

 24 Dette skal dere holde og ha som lov for dere og deres etterkommere til evig tid. 25 Når dere så kommer inn i det landet Herren etter sitt løfte vil gi dere, skal dere holde denne høytidsskikken ved lag. 26 Og når barna deres spør hva dette er for en skikk, 27 skal dere svare: Det er påskeoffer til Herren, fordi han gikk forbi israelittenes hus i Egypt da han slo egypterne med ulykke, men sparte hjemmene våre.» Da bøyde folket seg til jorden og tilbad. 

Skikken blir jo også en hjelp til å aldri glemme denne dagen. Og ikke minst; forsterke betydningen av Jesu død akkurat påsken. Den gangen var det bare Israel som ble frelst, men gjennom Jesus gjelder frelsen for hele verden. 

 16 For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv (Joh 3;16)

Jesus Kristus, Den Rettferdige.  2 Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens.

I dag vil jeg takke og lovsynge Han som ble vår redning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar