mandag 1. juli 2019

Matt 21

I dagens kapittel er det et profetord som går i oppfyllelse, og Jesus får en varm velkomst i Jerusalem;

 5 Si til Sions datter:
        Se, din konge kommer til deg,
        ydmyk, ridende på et esel,
        på trekkdyrets fole.


 9 Og mengden som gikk foran og de som fulgte etter, ropte:
        Hosianna, Davids sønn!
        Velsignet være han som kommer, i Herrens navn!
        Hosianna i det høyeste!


Når Jesus kommer inn i Jerusalem, kommer han med klar tale til templet... De hadde gjort det til et sted å tjene penger på, mens det hele var ment for et sted å møte Gud - et bønnens hus. (v.12-16)
Tenker det også viser hvor viktig bønn er, både i vårt liv og i vår kirke.

I v.18-22 skjer det noe underlig. Jesus blir tydeligvis irritert på et fikentre som ikke bærer frukt, og forbanner det. Og straks visner det. Disiplene blir forundret, og Jesus underviser om tro som kan flytte fjell. 
Snakk  om eksempler da...?! Hvor skal vi begynne? :-D

I siste halvdel av kapitlet forteller Jesus to lignelser.
Først om to sønner, der den ene svarer nei til en oppgave, men likevel gjør den. Den andre svarer ja, men gjør det likevel ikke  (v.28-32)
Fine ord hjelper jo ikke, dersom handlingen ikke følger etter...

I den siste lignelsen forteller nok Jesus om det som skal komme (fra v.33) Vingårdsmannen som sender tjenere for å se hvordan det står til med gården, og tjenerne blir slått i hjel. Så sender han sin egen sønn, som også blir slått i hjel...
 42 Da sa Jesus til dem: «Har dere aldri lest i skriftene:
        Den steinen bygningsmennene vraket,
        er blitt hjørnestein.
        Dette er Herrens eget verk,
        underfullt er det i våre øyne.


"Hans egen tok ikke imot ham" - plutselig fikk det Ordet (fra Joh.1) et nytt lys for meg. 
"Men alle som tok i mot ham, ga han retten til å bli Guds barn"
Jeg er glad for at den gjelder for hele verden. Også for jødene som først vraket Ham. ALLE som tok imot. 

Herre, i dag ber jeg for Israel. Jeg takker for de som allerede har tatt imot deg. En dag skal de alle se, og ta imot. 
Herre, jeg ber for dine barn som har kommet på avstand i vårt eget land. Barn som en gang trodde på Deg, men som i dag ikke tjener Deg. Kall på dem Herre, så de igjen kan SE hvem Du er. Jeg ber for mine egne barn, at det som en gang ble sådd i deres hjerter, igjen skal få spire å gro. 
Jeg velsigner dem.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar