torsdag 25. juli 2019

Job 27

Job fortsatte med sin vise tale (i dagens kapittel) Han sa:
   
  2 Så sant Den Allmektige lever,
        han som ikke lar meg få min rett,
        Gud som har gjort meg bitter:
   
  3 Så lenge det er livsånde i meg,
        pust fra Gud i min nese,
   
  4 skal jeg ikke ta urett på mine lepper
        eller falskhet på tungen når jeg taler.
   
  5 Jeg vil aldri gi dere rett;
        så lenge jeg lever,
        skal jeg ikke oppgi min hederlige ferd.


Jeg beundrer Jobs styrke midt i den elendigheten han kjemper med. 
Jeg beundrer ærligheten hans også. 

Han står støtt på tross av vennenes anklager, han lar seg ikke trykke ned av deres ord, eller bli i tvil om hvem han er.
Job kan ta feil når han sier at det er Gud som har gjort ham bitter (kan jo være andre ting inne i bildet som han ikke ser..?) men han er ærlig med sine tanker og deler dem slik han opplever det. 

I resten av Jobs tale i dette kapitlet forstår jeg at Job deler sine venners syn på hva Gud gjør med den ugudelige. Forskjellen i deres tale, er at de bruker Jobs problem som bevis på at Job må være skyldig. Noe vi vet at han ikke er.

Vi finner flere skriftsteder som snakker om at Gud lønner og straffer.
Men helt svart/hvitt ser vi jo at det ikke er...? Jeg satt et øyeblikk og grublet litt på dette... Da kom jeg på en salme (73) som beskriver noen av disse tankene. Salmisten så at det gikk de ugudelige vel, noe som rusket i hans tro. 

2 Men jeg var nær ved å snuble,
        mine føtter holdt på å gli ut.
   
  3 For jeg ble harm på de hovmodige,
        jeg så at det gikk de ugudelige vel.


16 Så grublet jeg for å skjønne dette;
        det var pinefullt for meg
   
 17 – til jeg gikk inn i Guds helligdom;
        da skjønte jeg hvordan det går dem til slutt.


Salmen beskriver egentlig samme ærlighet som Job hadde - den sang ut akkurat hva han tanker kjempet med, og Gud viste ham veien ut av det. En nydelig salme.

  28 Men for meg er det godt å være nær Gud.
        Jeg tar min tilflukt til Herren.
        Jeg vil vitne om alle dine gjerninger.


Herre, vi forstår ikke alt som skjer rundt oss. 
Alt jeg kan gjøre er å holde fast ved Deg.
Takk for at også Du holder fast ved meg!

 23 Men jeg blir alltid hos deg, 
        du har grepet min høyre hånd.


(alle de siste versene kommer fra salme 73)

Herre, i dag ber jeg for de som kjemper med urolige tanker, og som strever med sin tro. Du har omsorg for dem, slik du hadde for denne salmisten. Vern om deres tanker og bygg opp igjen deres tro. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar