mandag 8. juli 2019

1.Sam 24

Jeg ble litt overrasket over Saul i dagens kapittel. Tror kanskje han ble litt overrasket selv også? 
Han hadde lenge jaget David og ville drepe ham. Men så ble han overrumplet og kunne selv ha mistet livet. David sparte ham, og hadde bevis for dette. Det var Sauls reakksjon som overrasket meg;

 17 Da David hadde talt disse ord til Saul, sa kongen: «Er det du som taler, min sønn David?» Så brast han i gråt 18 og sa til David: «Du er bedre enn jeg, for du har gjort godt mot meg, enda jeg har gjort ondt mot deg. 19 I dag har du vist meg hvor god du er mot meg; du drepte meg ikke da Herren hadde gitt meg i din hånd.20 Hvor er den mann som treffer på sin fiende og lar ham dra sin vei i fred? Måtte Herren lønne deg for det du har gjort mot meg i dag. 21 Nå vet jeg at du skal bli konge og holde kongedømmet over Israel fast i din hånd. 

Var det hjertet hans som våknet? Eller var det spill for galleriet...? 
Kanskje han hadde et klart øyeblikk, hvor Gud selv viste ham hva som var rett? 

Herre, i dag vil jeg be for de som kjemper med harde hjerter... eller som kjenner og ber for noen hvor hjertet har blitt hardt...
Det beste de kan gjøre, er å komme til Deg med det. 
Du kan Herre, det vi selv ikke klarer... Du kan lege og hele hjerter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar