mandag 27. mai 2019

Jes 42

Dagens profetkapittel handler utvilsomt om Jesus

 Se, min tjener som jeg støtter,
        min utvalgte som jeg har behag i.
        Jeg har lagt min Ånd på ham,
        han skal bringe retten ut til folkene.

6 Jeg, Herren, har kalt deg i rettferd
        og grepet din hånd.
        Jeg har formet deg
        og gjort deg til en pakt for folkene,
        til et lys for folkeslagene.
   
  7 Du skal åpne blindes øyne
        og føre fanger ut av fengslet,
        dem som sitter i mørke,
        ut fra fangehullet.
   
  8 Jeg er Herren, det er mitt navn.
        Jeg gir ikke min ære til andre
        og ikke min pris til gudebilder.
   
  9 Det som ble forutsagt, er kommet,
        nå kunngjør jeg nye ting.
        Før de ennå spirer fram,
        lar jeg dere få høre om dem.


Og det nydelige i dagens profeti, er også at dette var for oss "fjerne kyster"

 10 Syng en ny sang for Herren,
        lovsyng ham fra jordens ender,
        dere som ferdes på havet,
        og alt som fyller det,
        fjerne kyster og dere som bor der!
   
 11 Ødemarken og dens byer,
        landsbyene der Kedar bor,
        skal alle stemme i.
        De som holder til på fjellet,
        skal juble og rope fra fjelltoppene.
   
 12 De skal gi Herren ære,
        forkynne hans pris på de fjerne kyster.

Siste del av dagens profetkapittel tar også opp dette med valg og konsekvenser...

  20 Mye har du sett som du ikke gav akt på;
        du har åpne ører, men du hører ikke.

 23 Hvem av dere vil høre på dette,
        lytte oppmerksomt fra nå av?

Jeg skal ikke prøve å tolke og forklare, for det er jeg ikke i stand til. Men jeg er i alle fall takknemlig for JESUS som fører retten fram til seier, Akkurat dette tar Matteus opp når han siterer dette profetkapitlet i Matt 12;17-21
Jesus, jeg forstår ikke alt profeten snakker om... men jeg vil i alle fall be om hjelp til å være blant dem som "lytter oppmerksomt fra nå av" I blant er jeg redd for å se og se, uten å oppdage.... eller høre og høre uten å forstå... Takk for Den Hellige Ånd som åpenbarer for oss og veileder oss. Jeg trenger det! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar