mandag 15. april 2019

Jes 33

Dagens kapittel har overskriften "Jerusalems nød og frelse"  Jeg kan ikke forklare hva profeten mener om alt han skriver, eller hvilken tid det siktes til. Her er versene jeg har valgt ut i dag. Først Jerusalems bønn i nøden, og så håpet fra Gud. 

 2 Vær oss nådig, Herre, vi venter på deg!
        Vær du vår styrke hver morgen,
        ja, frels oss i nødens stund!


 Da skal gudsfrykt være Sions skatt. (v.6)  
Akkurat dette lille sitatet traff meg, for jeg opplever troen på Gud som en skatt jeg har fått. 1.Kor 4;6-7 sier

6 For Gud, som sa: «Det bli lys i mørket», han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet, som stråler i Kristi ansikt, skal lyse fram.
   
  7 Men vi har denne skatten i leirkar, for at det skal bli klart at den veldige kraft er fra Gud og ikke fra oss selv. 


Men tilbake til dagens kapittel, som nå fortsetter med håp

  10 Nå vil jeg reise meg, sier Herren,
        nå vil jeg stå opp og stige fram.


  13 Dere som er langt borte,
        hør hva jeg vil gjøre,
        og kjenn min styrke,
        dere som er nær!


Herren, den veldige, med oss. (v.21)

  22 For Herren er vår dommer, han er vår høvding;
        Herren er vår konge, han frelser oss.


 24 Ingen borger skal si: «Jeg er syk.»
        De som bor der, har fått sine synder tilgitt.


Guds omsorg - det er også en skatt vi har fått, og som vi har når vi holder oss nær til Ham "Kjenn min styrke, dere som er nær" Jakob 4:8 sier også
 8 Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. 

Herre, i dag vil jeg takke for denne skatten i leirkar, og for den skatt det også er å få være i Din nærhet. Takk for Din trofasthet og Ditt løfte om å være oss nær når vi søker Deg og holder oss nær til Deg. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar