lørdag 13. april 2019

1.Sam 9

I dagens kapittel går Saul og leter etter eselhoppene sine. Og han går langt og lenge. Men det som Saul tror er en leteaksjon, er i virkeligheten Guds plan for å får Saul i bevegelse :-)

 14 Så gikk de opp til byen, og med det samme de var kommet inn i byen, kom Samuel imot dem; han var på vei opp til offerhaugen. 15 Dagen før Saul kom, hadde Herren varslet Samuel og sagt: 16 «I morgen på denne tid sender jeg til deg en mann fra Benjamin-landet; ham skal du salve til fyrste over mitt folk Israel. Han skal frelse mitt folk fra filisterveldet; for jeg har sett hvor vondt mitt folk har det, og dets nødrop har nådd opp til meg.» 17 Da Samuel fikk øye på Saul, sa Herren til ham: «Se, det er den mannen som jeg talte til deg om. Han skal styre mitt folk.»

Fantastisk! I vår egen hverdag kan vi tro at det meste er tilfeldig eller ren rutine - mens det i virkeligheten er Gud som har en plan bak det hele.

Samuel har ventet på Saul som ikke aner noe om Guds plan. Kapitlet avslutter med at Samuel snakker med Saul på tomannshånd;

Samuel sa: «Bli stående her, så skal du få høre hva Gud har sagt.»

Men akkurat hva dette er, hører til i neste kapittel :-D

Kom til å tenke på koret "Står i Din nærhet" Herre, takk for at jeg hver dag kan komme fram for Deg og være nær Deg. Hvilke planer har Du for denne dagen?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar