onsdag 2. januar 2019

Jes 11

Frelserkongen og hans rike
Det er den fantastiske overskriften i dagens kapittel

 2 Herrens Ånd skal hvile over ham,
        Ånden med visdom og forstand,
        Ånden med råd og styrke,
        Ånden som gir kunnskap om Herren
        og frykt for ham.
   
  3 Han skal ha sin glede i frykten for Herren.
        Han dømmer ikke bare etter det han ser,
        og skifter ikke rett etter det han hører.


Nå vet jeg at disse ordene beskriver denne frelserkongen (JESUS) men ordene skapte også lengsel i meg etter å bli mer fylt av Den Hellige Ånd.
Jeg la også merke til de siste ordene her, hvor han ikke dømmer etter det han ser og hører - han dømmer etter det han virkelig kjenner og vet.

Videre beskriver kapitlet en himmel der all ondskap er borte. Selv ville og giftige dyr blir tamme og ufarlige. Og Gud skal igjen rekke ut sin frelserhånd.

11 Den dagen skal Herren for annen gang
        rekke hånden ut for å vinne tilbake
        resten som er igjen av hans folk,
        fra Assur, Egypt, Patros og Nubia,
        fra Elam, Sinear, Hamat og kystlandene.
   
 12 Han skal løfte et banner for folkene,
        samle de fordrevne av Israel
        og føre Judas spredte flokk
        sammen fra verdens fire hjørner.

   16 For resten av Herrens folk
        som blir berget fra Assur,
        skal det være en ryddet vei,
        slik det var for israelittene
        den gang de drog ut av Egypt.


Herre, i dag er min bønn at jeg må være åpen for hva Den Hellige Ånd vil veilede meg til. Jeg vil be med ordene fra Jes 50;4 som ønske;
 4 Herren min Gud har gitt meg
        en disippels tunge,
        så jeg med mitt ord kan styrke den trette.
        Hver morgen vekker han mitt øre,
        så jeg kan høre på disiplers vis.
   
  5 Herren min Gud har åpnet mitt øre.
        Jeg satte meg ikke imot
        og trakk meg ikke tilbake.



(reflekskjoner fra samme kapittel i 2016)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar