søndag 30. desember 2018

Rom 5

Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.  2 Gjennom ham har vi også ved troen fått adgang til den nåde vi står i, og vi priser oss lykkelige fordi vi har det håp at vi skal få del i Guds herlighet.

Nydelig start på dagens kapittel. Kjente jeg ble virkelig glad. Litt overrasket ble jeg over fortsettelsen

3 Ja, ikke bare det, vi priser oss lykkelige også over våre trengsler. For vi vet at trengslene gir utholdenhet,  4 utholdenheten gir et prøvet sinn, og det prøvede sinn får håp. 

Hm, tenkte jeg først, men må innrømme at han har et godt poeng. Jeg har sagt noen ganger at Gud har en egen evne til å vende det vonde om til noe godt. Det vi møter på godt og vondt, er med og former oss som mennesker. Jeg skal ikke påstå at jeg som Paulus priser meg lykkelig når jeg har det tøft (det gjør jeg absolutt ikke...) men jeg er takknemlig for at Gud er med meg gjennom det hele, og lærer meg noe i prosessen.

 5 Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som han har gitt oss. 
11 Ja, ikke bare det, vi priser oss lykkelige i Gud, ved vår Herre Jesus Kristus, han som har gitt oss forsoningen.

Og her kan jeg som Paulus, prise meg lykkelig i takknemlighet :-)

(15) Men Guds nåde er uendelig mye større: Den er en gave, og den gis til de mange i rikt mål på grunn av det ene menneske Jesu Kristi nåde. 

(17) Hvor mye mer skal da ikke de eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus, de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave.

Herre, i dag takker jeg for denne store nåde og rettferdighetens GAVE. Og jeg ber for de som enda ikke har tatt imot og åpnet den. Måtte flere ta imot den!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar