mandag 5. november 2018

Jesu bønner i Markus og Lukas evangelium

Mark 1;35
Tidlig neste morgen, mens det ennå var helt mørkt, stod han opp og gikk ut til et ensomt sted og bad der.


Alenetid med Gud er både godt og viktig. Å starte dagen med dette er gull.

Mark.6;41
Så tok han de fem brødene og de to fiskene, løftet blikket mot himmelen og bad takkebønnen, brøt brødene i stykker og gav til disiplene, for at de skulle dele dem ut. Han delte også ut av de to fiskene, slik at alle fikk.

Gud velsigner det lille jeg har, om jeg bare gir det til Ham.

Mark.6;46
Da han hadde gjort det, gikk han opp i fjellet for å be.

Jesus startet dagen tidlig med alenetid. Nå, etter å ha arbeidet og utrettet noe, trengte han på nytt alenetid med Gud. Han lader og henter ny kraft ;-D

Mark 14;32-39
De kom til et sted som heter Getsemane. Da sa han til disiplene: «Sett dere her mens jeg ber!» 33Så tok han med seg Peter, Jakob og Johannes. Han ble grepet av angst og gru, 5,37+ 34og han sa til dem: «Min sjel er tynget til døden av sorg. Bli her og våk!» Sal 42,6 35Han gikk fram et lite stykke, kastet seg til jorden og bad at timen måtte gå ham forbi, om det var mulig. 36Han sa: «Abba, Far! Alt er mulig for deg. Ta dette beger fra meg! Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» 10,38; Joh 5,30; 6,38 37Da han kom tilbake og fant dem sovende, sa han til Peter: «Simon, du sover? Klarte du ikke å våke en eneste time? 38Våk og be om at dere ikke må komme i fristelse! Ånden er villig, men menneskenaturen er svak.» Matt 6,13 39Så gikk han bort på ny og bad med de samme ord.

Mark 15;34
Ved den niende time ropte Jesus med høy røst: «Eloï, Eloï, lamá sabaktáni?» Det betyr: «Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?» 

Jesus ropte ut sin fortvilelse til Gud. Det er også bønner Gud vil høre. Kom på salme 62;9 som sier; 
Folk, stol alltid på Gud,
        øs ut for ham det som fyller hjertet!
        Gud er vår tilflukt.
Og det kan vi, av både glede og sorg, angst og tillit, hva som enn måtte fylle hjertet kan vi øse ut for Gud, med tillit.

Luk 3;21
Hele folket lot seg nå døpe, og Jesus ble også døpt. Da det var skjedd, og han stod og bad, åpnet himmelen seg,

Så spennende skriftsted! Da han stod og ba, åpnet himmelen seg :-D Selv om vi ikke kan se det, så er det stor aktivitet i himmelrommet når vi ber.

Luk 5;16
Men selv trakk han seg ofte tilbake til ensomme steder og bad der.

Luk 6;12
En gang på denne tiden gikk han opp i fjellet for å be, og hele natten var han der i bønn til Gud.


I dagens skriftsteder vil jeg si at alenetid med Gud er det som kommer mest fram. Jeg har mye å lære!
Jesus startet grytidlig med bønn (Mark.1;35) Han trakk seg tilbake og ba når det var behov for det i løpet av dagen (Luk.5;16) Ja, det hendte til og med at han ba hele natten (Luk.6;12)

Takk at jeg kan komme til deg i bønn, når som helst på dagen, ja når som helst på døgnet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar