fredag 2. november 2018

Et hellig tempel (forent med andre troende)

 (Del 31 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")

Ef.2;19-21
Altså er dere ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborgere og tilhører Guds familie. 20Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, men hjørnesteinen er Kristus Jesus selv. Matt 16,18; 21,42+ 21Han holder hele bygningen sammen, så den i Herren vokser til et hellig tempel, 

1.Kor.3;1-17
1Likevel kunne jeg ikke tale til dere, brødre, som til mennesker som lever ved Ånden. Jeg måtte tale som til mennesker slik de er av naturen, som til umodne kristne. 2Melk gav jeg dere, ikke fast føde, for det kunne dere ikke tåle. Ja, dere kan det ennå ikke, Hebr 5,12f 3for det er jo fremdeles deres egen natur som rår i dere. Når det hersker misunnelse og strid blant dere, er dere ikke da mennesker med samme natur som alle andre og lever som de? 1,10f; 11,18 4Når én sier: «Jeg holder meg til Paulus» og en annen: «Jeg til Apollos», er dere ikke da som alle andre mennesker?1,12
5Hva er da Apollos, og hva er Paulus? Tjenere som hjalp dere til tro! Begge gjorde vi det Herren hadde satt oss til. 6Jeg plantet, Apollos vannet; men Gud gav vekst. Apg 18,4.11.24–28 7Derfor er de ikke noe, verken den som planter eller den som vanner, men bare Gud som gir vekst. 8Den som planter og den som vanner, er ett, men de skal få lønn hver etter sitt eget arbeid. Matt 16,27 9For vi er Guds medarbeidere, og dere er Guds åkerland, Guds bygning.Matt 13,3ff; Ef 2,20ff

10I kraft av den nåde Gud har gitt meg, har jeg lagt grunnvollen som en klok byggmester; andre bygger videre på den. Men enhver må se til hvordan han bygger. 15,10 11Ingen kan legge noen annen grunnvoll enn den som er lagt, Jesus Kristus. Jes 28,16; 1 Pet 2,4ff 12Om nå noen bygger på grunnvollen med gull, sølv, edelstener, eller med tre, høy eller halm, 13så skal det en gang vise seg hva slags arbeid hver enkelt har gjort. Dommens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Mal 3,2; 4,1; 1 Kor 4,5; 2 Tess 1,7ff 14Om det noen har bygd, blir stående, skal han få sin lønn. 15Dersom hans verk brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men da som gjennom ild. 16Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? 6,19; 2 Kor 6,16; Ef 2,21f; Hebr 3,6; 1 Pet 2,5 17Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dette tempel er dere.

Ja, teksten har alvor. Men den har også stooor velsignelse! Vi er Guds tempel, ikke pga hva vi presterer, men fordi HAN har gjort oss i stand til det. Vi er Hans tempel fordi det er Hans drøm og lengsel at vi skal være det. Et evig samfunn med Gud. Dagens tekst er først og fremst en oppmuntring til både å ta vare på deg selv som Guds tempel, og til å ta vare på Guds menighet som også er Guds tempel. Er du med å bygge Guds kirke? Gud trenger deg, og vi trenger hverandre.

Herre, i dag vil jeg be for alle troende. Takk at DU helliger oss. Jeg ber spesielt for de som har en tro på deg, men som i dag ikke har en tro på din kirke.... Åh Herre, jeg ber om en NY TID, en ny sang for din kirke! Salme 40;4 sier
 Han la i min munn en ny sang,
        en lovsang for vår Gud.
        Mange skal se det og frykte
        og sette sin lit til Herren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar