onsdag 14. november 2018

Dom 2

Dagens kapittel minner meg om noe Jesus sa til disippelen Tomas, når han tvilte. 
29 Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser og likevel tror.» Joh 20  
De andre disiplene hadde møtt Jesus, så det var lettere for dem å tro enn det var for Tomas. Men Jesus oppmuntrer til å tro også når vi ikke ser. 

Israel opplevde det samme. De som hadde sett med egne øyne hvilke store ting Gud hadde gjort, så var det lettere å tro enn for de som kom etter og ikke hadde sett dette,

7 Folket tjente Herren så lenge Josva levde, og så lenge de gamle ennå var i live, de som hadde levd lenger enn Josva og hadde sett alle de store gjerninger Herren hadde gjort for Israel.  8 Så døde Josva, Nuns sønn, Herrens tjener, hundre og ti år gammel.  9 De gravla ham på hans egen gård og grunn i Timrat-Heres oppe i Efraims fjell-land, nord for Ga’asj-fjellet. 10 Snart gikk hele dette slektleddet til sine fedre, og etter dem vokste det opp en ny slekt som ikke kjente Herren og ikke visste hva han hadde gjort for Israel.
   
 11 Da gjorde israelittene det som var ondt i Herrens øyne. De dyrket Ba’al-gudene12 og vendte seg bort fra Herren, deres fedres Gud, som hadde ført dem ut av Egypt. 


Det ble ikke bare mer vanskelig å tro, det ble også lettere å gå ville veier...

18 Hver gang Herren lot en dommer stå fram iblant dem, var Herren med ham og berget folket fra deres fiender så lenge dommeren levde. For Herren hadde medynk med dem når de sukket og stønnet fordi de ble plaget og undertrykt.19 Men så snart dommeren var død, bar de seg ille at igjen, enda verre enn fedrene. 

Enda en gang dukker dette med påvirkningskraft opp i tankene mine. Tror det er noe Gud vil si. Vi trenger folk i dag, med god og sterk påvirkningskraft. Herre, jeg ber om å få være en av dem. Jeg kjenner meg oppmuntret ved tanken på at Gideon følte seg liten og overrasket over at du kunne bruke en som ham. Jeg vet at jeg er svar og lite modig... men jeg vet også at jeg kan bli sterk og modig i Deg, så bruk meg Gud, om Du vil! Du ser vår kirke i dag, som blir mindre og mindre - jeg drømmer fortsatt om at den skal bli større og større. Gud, utrust de som fortsatt tror på Deg og din kirke, slik at vi igjen kan vokse. Til ære for Deg!

Salig er den som ikke ser, men likevel tror sa Jesus.
Kanskje sier han også det om vår kirke? Salig er du som fortsatt tror, også nå som vi ikke ser...? Vel, det er ikke vår kirke vi skal tro på først og fremst, men JESUS! Ser vi på hHm og holder oss nær til Ham så vil vi vokse, og vår kirke vil vokse sammen med oss. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar