søndag 14. oktober 2018

Garantert en arv

(Del 12 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")

Dagens løfte er at vi har fått en arv. Kjenner du til denne arven...? 

Fra Ef.1 leser vi;
11 I ham har vi også fått del i arven,
        vi som på forhånd var bestemt til det
        etter Guds forsett,
        han som gjennomfører alle ting
        etter sin plan og vilje.
   
 12 Slik skulle vi være til pris og ære for hans herlighet,
        vi som alt nå har satt vårt håp til Kristus.


og videre fra 1.Peter 1;3-9
 3 Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sin rike miskunn har født oss på ny og gitt oss et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde!  4 Vi skal få en arv som aldri forgår og ikke flekkes til eller visner. Den er gjemt i himmelen for dere  5 som gjennom Guds kraft blir bevart ved troen, så dere skal nå fram til frelsen; den ligger alt ferdig til å åpenbares ved tidens ende.
   
  6 Derfor kan dere juble av glede, selv om dere nå en kort tid må ha det vondt i mange slags prøvelser, om så skal være.  7 Slik blir troen deres prøvet. Selv forgjengelig gull blir prøvet i ild; troen, som er mye mer verd, må også prøves, så den kan bli til pris og herlighet og ære for dere når Jesus Kristus åpenbarer seg. 8 Ham elsker dere, enda dere ikke har sett ham; ham tror dere på, enda dere nå ikke ser ham. Og dere jubler og er fylt av en glede så herlig at den ikke kan rommes i ord;  9 for dere når troens mål: frelse for sjelene.


Guds kjærlighet er virkelig større enn jeg klarer å fatte. En arv som forteller at Gud vil gi meg så mye mer enn jeg kan fatte.

Jeg kom til å tenke på lignelsen om den fortapte sønn, som satt der i grisebingen og tenkte at han ville gå hjem til far som en tjener. Han var jo ikke lenger verdig å være sønn... men selv som en tjener visste han at han ville få det godt. Og for en mottagelse! Det hadde han ikke regnet med. Nye festklær? Fortsatt sønn...? Vil du lage fest for meg?!

Guds testamente - vi har det tilgjengelig. Vet jeg hva jeg faktisk har? Og hva jeg kan forvente? Våger nesten ikke helt å tenke på det.... kan jeg det da? Det handler jo egentlig ikke om meg?

Men om jeg skal "gå av sted så sterk som jeg er" - da trenger jeg jo å vite både hva jeg har og hvem jeg er. Så jeg ber; Herre, åpenbar det for meg. Det er dagens bønn. 

Les gjerne igjennom Ef.1 og 2 Her er det mye å hente, for å se en del av denne fantastiske arven. Gud velsigner deg :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar