fredag 12. oktober 2018

Adoptert

(Del 10 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")

Denne bibelleseplanen forteller at vi er adoptert, og bruker disse versene som grunnlag;

(Ef.1)
4 I Kristus har han utvalgt oss før verden ble skapt,
        så vi skulle stå hellige og feilfrie for hans ansikt.
   
  5 I kjærlighet har han,
        av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til
        å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus,
   
  6 til pris og ære for hans herlighet
        og for den nåde han gav oss i sin elskede Sønn.


(Gal.4:5-7) La meg forklare dette. Så lenge en arving er umyndig, står han i samme stilling som en slave, enda han er herre over hele eiendommen.  2 Han står under formyndere og forvaltere helt til den tid hans far har bestemt.  3 Slik er det også med oss. Da vi var umyndige, levde vi som slaver under grunnkreftene i verden.  4 Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven.  5 Han skulle kjøpe dem fri som stod under loven, så vi kunne få barnekår. 6 Fordi dere er barn, har Gud gitt sin Sønns Ånd i våre hjerter, og Ånden roper «Abba, Far!»  7 Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud.

Bildet om å være adoptert er bra ved at den beskriver et nytt liv. En som er adoptert kan komme til et helt nytt sted, med helt nytt språk og kultur. Slik er det jo gjerne for den som blir en kristen - livet blir nytt og annerledes. 

Jeg må likevel innrømme at jeg ikke henger helt med på bildet. Jeg KAN ta feil, men jeg mener at jeg er skapt av Gud, og derfor Guds ekte barn. Vi ble rett og slett kidnappa av den onde.... og ble slaver under synden. Og det kostet Gud dyrt å kjøpe oss fri. (Gal.4;5-7) En pris Han var villig til å gi, for vi er høyt elsket. 

Men når sant skal sies, spiller det ingen rolle om bildet hangler litt. For etter loven er det ingen forskjell på den som er adoptert, og den som er født inn i en familie. De ER uansett barn av familien. Og det er det viktigste her. 
En annen ting som er viktig å legge merke til her, er at vi som før var slaver under synden, nå har fått et helt nytt liv. Og det er antagelig DET bildet som adoptert beskriver. 

Jesus, takk for dette nye livet vi lever i Deg. Det er virkelig en gave. Tenk at jeg er din datter. Det er ikke småtterier. Guds datter. Wow.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar