tirsdag 4. september 2018

Hab 1

Profeten Habakkuk kommer fram for Gud med klagebønn i dagens kapittel. Jeg forstår at han er fortvilet over det han ser, og roper til Gud som han føler ikke svarer....

2 Hvor lenge, Herre, skal jeg rope
        uten at du gir meg svar,
        klage og skrike til deg om vold
        uten at du frelser?


Så ramser han opp hvilken nød han er vitne til, og hvorfor han sørger. 
Han forteller om all uretten han opplever rundt seg.
Selv om han føler han ikke får svar, så beskriver han en tillit til Gud. Selv om han også er en Gud som straffer...


12 Er ikke du fra gammel tid,
        Herre, min hellige Gud,
        du som aldri dør?
        Du, Herre, har satt dem til å straffe,
        du, vår klippe, har sendt dem for å tukte.
   
 13 Ditt blikk er for rent til å se på det onde,
        og ulykke orker du ikke å se.
        Hvorfor bærer du da over med de troløse
        og tier når gudløse sluker
        dem som er rettferdigere enn de selv?


Gud hører alle salgs bønner. Og jeg er så glad for at bibelen også deler mange forskjellige bønner, av både glede, undring og fortvilelse. Den oppmuntrer til å bare øse ut vår ærlige bønn til Gud. Han ser jo likevel hvordan vi har det, og om vi klarer det, så er det godt å sette ord på det. Heldigvis er han også en Gud som hører bønner uten ord!

Salme 62 sier;
 9 Folk, stol alltid på Gud,
        øs ut for ham det som fyller hjertet!
        Gud er vår tilflukt. 


Og i salme 139 leser vi;
4 Ja, før jeg har et ord på tungen,
        vet du det, Herre, fullt og helt.


I dag vil jeg oppmuntre til (og selv huske på) å be selv om du kanskje ikke føler at Gud hører når du ber. Selv bibelens profet kjente på det i dagens kapittel. Og David nevner det også i blant i sine salmer. 
Vi vet likevel at Gud ER nær og hører vår bønn - uansett. Så gi ikke opp! Plutselig vil du også smake og kjenne at Gud er god :-) 

 9 Smak og se at Herren er god,
        salig er den som søker tilflukt hos ham.  (Salme 34)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar