onsdag 25. april 2018

Åp 5

Det er ikke lett å forstå beskrivelsen i dagens kapittel. Johannes ser inn i himmelen, og alt han ser der er virkelig noe helt for seg selv. Det forteller i alle fall at jeg ikke er i stand til å fatte hvem Gud virkelig er. Beskrivelsen av det slaktede lammet (som jeg forstår er Jesus) er også noe eget. Men én ting kunne jeg forstå, som også var spennende, og det var dette;

 8 Da det tok boken, falt de fire vesener og de tjuefire eldste ned for Lammet. Hver av dem hadde en harpe og gullskåler fulle av røkelse, det er de helliges bønner. 
Våre bønner, samlet i gullskåler!

Lovsangen disse vesnene synger, bekrefter også at lammet er Jesus;
Verdig er du til å ta imot boken
        og åpne seglene på den.
        For du ble slaktet
        og har med ditt blod frikjøpt for Gud
        mennesker av alle stammer og tungemål,
        av alle folk og nasjoner.

Fantastisk!

 13 Og hver skapning i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, ja, alt som der finnes, hørte jeg si:
        Han som sitter på tronen,
        han og Lammet skal ha all takk og ære,
        pris og makt i all evighet.


Dette siste var også spennende (og litt skremmende) En dag skal ALLE se og forstå hvem Han er.

Herre - jeg innrømmer at himmelen som beskrives her, virker litt mer skremmende på meg, enn den som beskrives i Åp.21... Det er så veldig annerledes. og vanskelig å forstå. Også Johannes skalv i blant, av synet han så. Men dette mektige og veldige som jeg leser om her - Du lengtet etter at menneskene også skulle være en del av dette. Vi er frikjøpt til Gud. Takkebønn også i dag! Men også en bønn for våre, som ennå ikke har tatt imot denne nådens gave!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar