tirsdag 7. november 2017

Hosea 3 og 4

Det underlige budskapet til Hosea fortsetter i dagens kapittel.

Og Herren sa til meg: «Gå enda en gang bort og elsk en kvinne som er en annens elskerinne og bryter ekteskapet, slik Herren elsker israelittene, enda de vender seg til andre guder og elsker rosinkaker!» 

Jeg smiler jo av det nå, men det er jo fordi jeg leser det gjennom mine egne kulturbriller... Gud visste hvordan han skulle nå inn til de som skulle høre budskapet den gangen. Guds agenda var i alle fall klar;


 5 Siden skal israelittene vende om og søke Herren, sin Gud, og David, sin konge. Skjelvende skal de komme til Herren og hans gode gaver i dager som kommer.


I neste kapittel kommer en sørgelig poesi over Israels frafall.


Hør Herrens ord, dere Israels barn!
           Herren fører sak mot dem som bor i landet.
          For det er ingen troskap og ingen kjærlighet
          og ingen kjennskap til Gud i landet. 


Jeg kjenner meg litt stille i dag. Vet ikke helt hva jeg skal be - enda det er så mye å be om. Jeg ber for din kirke. Måtte den få mer av troskap, kjærlighet og kjennskap til Deg. Så vi blir i enda bedre stand til å dele det vi får av Deg, med andre!


Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar