søndag 29. oktober 2017

Hosea 1

Så spennende med en ny profet, tenkte jeg, når jeg skulle begynne på dagens profetkapittel. Og for en start?! Jeg ble så overrasket at jeg måtte le :-D Men etterpå ble det en ettertanke.

 2 Herrens første ord gjennom Hosea. Herren sa til Hosea: «Gå og få deg en horkvinne og horebarn! For landet horer seg bort fra Herren.» 

Ja, hva hadde du sagt da, om en i menigheten kalte seg profet, og dette var hans første kall fra Gud...? Hadde du trodd han var en profet?

Jeg smiler av Gud også, som virkelig ER seg selv og går SINE veier. Og her var det folket som trengte å rystes opp litt, og jeg antar at de våknet til en stor debatt.. :-D

Guds budskap gjennom profeten tok tid. Gud talte gjennom deres tre første barn, ved å gi dem navn. Stakkars barn...
Den første ble oppkalt etter en borg hvor det hadde vært et blodbad (v.4)
Den andre ble kalt "ikke barmhjertig" (v.6) og den tredje "ikke mitt folk" (v.9)

Så absolutt en dom og et oppgjør - og likevel er de elsket, og kapitlet avslutter med hva Gud egentlig ønsker for dem

10 Israels barn skal bli tallrike som havets sand, som ikke kan måles og ikke telles. Der det før ble sagt til dem: «Dere er ikke mitt folk», skal det sies: «Den levende Guds barn». 11 Judas og Israels barn skal samle seg og ta seg en felles høvding. De skal dra opp fra landet. Ja, stor er Jisreels dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar