søndag 25. juni 2017

Salme 81

Dagens salme er en takke - og lovprisnings salme. 

2 Bryt ut i jubel for Gud, vår styrke,
          rop av glede for Jakobs Gud!
          
   
  3 Stem opp en sang, la håndtrommen lyde,
          den yndige lyren sammen med harpen.
          
   
  4 Blås i horn ved nymåne
          og ved fullmåne, på vår høytidsdag.


Salmen takker for det Gud gjorde da han reddet dem ut fra Egypt.

11 Jeg er Herren din Gud
          som førte deg opp fra Egypt.
          Lukk opp munnen, så fyller jeg den!


DET var Guds ønske, men....

  12 Men folket mitt hørte ikke på meg,
          Israel ville ikke adlyde meg.
          
   
 13 Så lot jeg dem fare, forherdet i hjertet;
          de fulgte sine egne planer.
          
   
 14 Bare mitt folk ville høre på meg,
          bare Israel ville gå på mine veier!
          
   
 15 Da skulle jeg kue motstanderne deres med det samme
          og rette hånden mot fienden.


Når Gud ønsker at vi skal gå den vei HAN vil, så er det ikke for å holde oss nede, eller undertrykke oss. Tvert imot! Han ønsker å ta vare på oss, gjøre det beste for oss. Han ser mer enn du og jeg ser..


Refleksjoner fra 2020 her
          

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar