lørdag 4. februar 2017

Luk 6;27-49

Dagens avsnitt har overskriften "Elsk deres fiender" Hvor lett er det...? Likevel, når Jesus sier det, så tror jeg det er mulig. Vi kan be om både kraft, hjelp og innsikt til det. Og Jesus har jo rett når han sier "Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å takke dere for...?" Nei, det er jo lett!
Jesus oppfordrer til å være raus og hjelpsom, og å elske - uansett. Det er faktisk en utfordring, for egoismen ligger ganske nære de aller fleste av oss ... tror jeg..

Elsk deres fiender, gjør godt og lån bort uten å vente noe igjen. Da skal dere få stor lønn og være Den Høyestes barn. For han er god mot de utakknemlige og onde.
   
 36 Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig.


Ingen liten utfordring nei..

Jesus fortsetter med å si at vi ikke skal dømme hverandre. (37-42)

Så snakker han om å bære frukt
45 Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det som hjertet er fullt av, taler munnen.

Til slutt i dette avsnittet forteller Jesus lignelsen om han som bygde huset på fjell, og han som bygde på sand. Jeg lærte faktisk noe nytt i dag, en viktig detalj. Jeg visste at han som bygde huset på fjell, bygde på Guds Ord. Det jeg ikke helt hadde fått med meg, var at de begge hadde hørt (kanskje til og med lest..) Guds Ord. 
 49 Men den som hører og ingen ting gjør, han ligner en mann som la huset på bare bakken, uten grunnmur. Da elven brøt mot huset, falt det med en gang, og hele huset styrtet sammen.


4 kommentarer:

  1. Fint innlegg:) Det står: Elsk deres fiender, gjør godt og lån bort uten å vente noe igjen. Da skal dere få stor lønn og være Den Høyestes barn. For han er god mot de utakknemlige og onde.

    Gud er god mot de utakknemlige og onde. Og så har jeg lært at Gud ikke tåler det onde og at Guds vrede er over de onde. Men her sier jo Jesus at Gud er god mot de utakknemlige og onde. Er det pga. hva Jesus gjorde på korset? Eller vil Gud være god mot alle når vi får møte han ? Jeg bare tenker høyt :)

    SvarSlett
  2. Takk Rudi, blir glad når du svinger innom bloggen min. Det er godt å lese Ordet, og enda bedre når vi gleder oss sammen om det.

    SvarSlett
  3. Så bra du tenker høyt, og deler det :-) Vi har jo alle syndet, og nettopp fordi Gud ikke tåler synd, så døde Jesus i vårt sted... Det var for vår skyld - altså er Gud god mot oss, på tross av den vi er. Ellers må jeg jo si at jeg undres ofte selv over det jeg leser, og tenker høyt underveis :-) Syntes det er spennende også!

    SvarSlett