lørdag 19. november 2016

Ord 20

De kommer på løpende bånd, disse kloke ordene til kong Salomo. Som perler på en snor. Og de kommer fort.... Sikkert mye som kunne bli sagt om hvert enkelt vers. Sånn sett er denne boken noe man kan lese ofte!

De som jeg legger merke til i dag, er bl.a. dette; 
14 «Bare skrap», sier kjøperen,
          men når han går bort, er han fornøyd med seg selv.

Fikk meg til å trekke på smilebåndet. Kongen visste at noen kjøpmenn var luringer ja...

Noen ord om det å vikle seg inn i løgnens nett... Kan nok virke som hjelp i starten, men siden vokser problemet. 
 17 Løgnens brød smaker godt,
          men siden blir munnen full av grus.

Ganske godt beskrevet av Salomo :)

Ikke første gang kong Salomo advarer mot baksnakking... 
    19 Den som baktaler, røper hemmeligheter;
          hold deg borte fra den som er løsmunnet!


 22 Si ikke: «Jeg vil gjengjelde det onde.»
          Vent på Herren, så hjelper han deg.

En hjelp fra Herren er nok det beste i slike situasjoner ja.. 

 27 Menneskets ånd er en Herrens lampe,
          den ransaker alle rom i hans indre.

Kong David sa bl.a. (fra salme 139)
Herre, du ransaker og kjenner meg.
Før jeg har et ord på tungen Herre, vet du det fullt og helt


Det kan virke skremmende på noen - men selv opplever jeg det som trygt. Han kjenner hele meg, alle rom, som kong Salomo sier. Og likevel elsker han meg. Det er ingenting jeg behøver å være redd for at Gud skal oppdage. Han vet ALT allerede... Da kan jeg likegodt komme til Gud med det, å be om hjelp til det som måtte være vanskelig.


(Refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar