lørdag 12. mars 2016

Salme 46

Overskriften i dagens salme fikk meg utvislomt til å nynne på en kjent kirkesalme; Vår Gud han er så fast en borg. Virkelig en god proklamerings salme.

 2 Gud er vår tilflukt og vår styrke,
        i alle trengsler var det han som hjalp oss.


 8 Herren, Allhærs Gud, er med oss,
        Jakobs Gud er vår faste borg. 


 11 Stans og innse at jeg er Gud!
        Jeg er opphøyet over folkene,
        opphøyet på jorden.
   
 12 Herren, Allhærs Gud, er med oss,
        Jakobs Gud er vår faste borg.
                                                      Sela


Mens jeg nynnet på salmen måtte jeg rett og slett lete den opp. Vår Gud han er så fast en borg.
Tenk at det snart er 500 år siden den ble skrevet, og det var akkurat denne bibelsalmen som inspirerte Luther til å skrive den. Den synges fremdeles av mange :-)


(Refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar