lørdag 16. januar 2016

Matt 18

Dagens kapittel starter med disiplenes undringer over hvem som er størst. Jeg smiler når jeg leser det, for jeg tenker på hvordan de sikkert venter spent og har sine egne meninger de trenger støtte til. Kanskje de til og med var uenige. Jeg antar det - siden de spurte. Og jeg tror også at de alle ble forundret over svaret. Et lite barn..? Hvordan kan det være størst? :-D  Ikke bare størst, men utrolig verdifull i Guds øyne!

I v.8 er det nok flere som blir forundret over Jesu ord... jeg også. Selv om jeg forstår at han setter ting på spissen.
"Om hånden eller foten lokker deg til synd, så hogg den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå halt eller vanfør inn til livet, enn å ha begge hender eller begge føtter og kastes i den evige ild"
Jeg aner at han i høyeste grad mener at det er en kamp mot det onde.. - men hvorfor tar han i så hardt...?


  18 Sannelig, jeg sier dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen. 19 Også dette sier jeg dere: Alt det to av dere her på jorden blir enige om å be om, skal de få av min Far i himmelen. 20 For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.Sterke ord!

Kapitlet avslutter med den ubarmhjertige tjeneren som fikk nåde, men selv ikke ga det til andre...


(Refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar