lørdag 16. januar 2016

Jes.28

(fra 2019)

I dagens kapittel tar Gud et oppgjør med dårlige ledere og prester (v.1-3 og 7-8) De får sin dom. 
Men også her kommer Guds lengsel fram;

 5 Den dagen skal Herren, Allhærs Gud,
        bli en fager krans og en strålende krone
        for resten av sitt folk.
   
  6 Han skal gi den som sitter på dommersetet,
        evne til å dømme rett,
        og gi styrke til dem som driver
        angriperne tilbake fra porten.
 


Kapitlet går litt fram og tilbake med dom og håp, og jeg må innrømme at jeg ikke henger helt med. Noen vers treffer meg, men jeg vet ikke om jeg helt finner sammenhengen. Sånn er det i blant med profetordet for meg. De er som en gåte :-) Så får jeg bare plukke fram da, det som treffer meg, og notere ned tankene jeg får. Kanskje Gud gir deg noe helt annet når du leser det?

Kapitlet åpnet som sagt med dårlige ledere og prester. Og det kan se ut til at alt var bare teori for dem. Og evnen til å høre fra Gud var dårlig, i tillegg til at de ravet rundt som fulle...

 12 han som sa til dem: «Her er stedet
        hvor de kan slå seg ned.
        La de trette få ro, her kan de hvile.»
        Men de ville ikke høre.
   
 13 For dem skal Herrens ord
        bli «bud på bud,
        krav på krav,
        – litt her og litt der!»
        Når de går, skal de snuble,
        falle bakover og slå 
seg fordervet,

        gå i snaren og bli fanget. 14 Hør da Herrens ord, dere spottere
        som rår over folket i Jerusalem!
   
 15 Dere sier: «Vi har sluttet pakt med døden
        og gjort avtale med dødsriket.
        Når flommen kommer veltende,
        skal den ikke nå oss.
        For vi har gjort løgn til vårt ly
        og dekket oss bak svik.»


Men midt i dette håpløse har Gud fortsatt sin hånd rakt ut.

   
 16 Derfor, så sier Herren vår Gud:
        Se, jeg legger en grunnstein på Sion,
        en velprøvd stein,
        en dyrebar, grunnfast hjørnestein.
        Den som tror, har ingen hast.  

17 Jeg vil gjøre rett til målesnor,
        rettferdighet til loddsnor.
        Hagl skal feie bort løgnens ly,
        vann skal skylle vekk
        det de skjuler seg bak.
   
 18 Den pakt dere har med døden,
        skal settes ut av kraft;
        forbundet med dødsriket
        skal ikke lenger stå ved lag.


 21 Ja, Herren skal reise seg
        som han gjorde på Perasim-fjellet,
        og harmes som i dalen ved Gibeon.
        Han vil gjøre sin gjerning
        – underlig er hans gjerning.
        Han vil fullføre sitt verk
        – selsomt er hans verk!


 Herre, i dag ber vi for våre ledere! Måtte de ha ører som hører deg og din veiledning. Måtte din beskyttende hånd verne om dem, så de kan lede rett.

Hans råd er underfulle
        og hans visdom stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar