lørdag 16. januar 2016

Matt.2

Hele teksten her

Jeg har det litt spennende i disse dager... skal leie ut min leilighet. Så tankene flyr hit og dit, og min konsentrasjon er langt fra Betlehem... for å si det slik :-) Men jeg vil så gjerne. Jeg kjenner nemlig iver også for akkurat denne planen - noe som virkelig gleder meg. Jeg har nemlig savnet akkurat det - lengsel etter ORDET!

Matt.2 er en del av juleevangeliet. Jeg forundret meg bl.a. over at det ikke bare var Herodes som ble urolig over vismennenes budskap. "... Herodes og hele Jerusalem med ham .." (v.3) Nå står det ikke hva Jerusalems uro bestod i. Nesten så jeg mistenker at deres uro kanskje var av en annen art en Herodes sin - for senere taler Herodes med vismennene i all hemlighet.
Kjenner meg litt nyskjerrig på hva Jerusalems uro egentlig var - Herodes uro er jo tydelig å klar..

Det er egentlig en sterk historie (om den er aldri så kjent) at kongenes Konge ble født i en stall i en liten by - og ikke i noe storslått i hovedstaden. Dette med engler er også spennende, deres rolle i alt dette. Vi hører mye om dem rundt juleevangeliet. Engler som kommer med bud om både Johannes og Jesus, og siden arbeider aktivt for å ta vare på dem :-) Spennende syntes jeg.

Dette med "Rakels barn" gjør vondt å lese. Bare profetordet vitner om sterke, tragiske sener - og virkeligheten.... hvem kan fatte den? Jo - de som selv har opplevd noe lignene (og det har ikke jeg. I alle fall ikke av dette slaget)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar