lørdag 19. april 2008

Kan engler gråte?

 Jeg googlet på "gråtende engel" og fant denne tegningen. Sometimes even angels can break down and cry. (dette var en link som førte til originalbildet - men den er tydeligvis fjernet eller endret.) Kan engler gråte? Jeg har ikke tenkt på det før. Men i kveld fikk jeg høre ... om noen som har det vanvittig vondt. Det får sånne ringvirkninger. Det starter med én, og rammer siden familien som dominobrikker. Ja, venner også. Det gjør så utrolig vondt, at så mange familier opplever oppløsning og brudd. For mange år siden så jeg en kortfilm om en fortvilet Amor, som var på et market for å skyte sine piler. Han startet så optimistisk og glad, og spente sin bue. Men han var så uheldig. Han snublet og bommet - pilene traff feil personer, og alt ble bare kaos. Problemene vokste, og Amor ble helt fortvilet. Jeg har ledd av denne filmen mange ganger. Men i kveld ble den plutselig alvor for meg. Tenk om det er slik, at englene som er ute på Guds oppdrag, gråter av fortvilelse fordi de ikke når fram til oss med sine velsignelser? De er der, på oppdrag fra Gud, for å beskytte og veilede oss - men vi hverken ser eller hører dem. Kanskje de til og med gjør både det ene og det andre, i forsøk på å gjøre oss oppmerksom på hvilke valg som er det beste for oss - men vi enser det ikke en gang. Mange rare tanker som flyr gjennom hodet mitt i kveld. Tiden leget mine sår. Nå er det andre som blør - jeg gråter med dem. Herre - jeg har ingen ord i kveld. Vet ikke hva jeg skal be om. "Ånden kommer vår skrøplighet til hjelp..." Hjelp meg å be i kveld. Ikke for meg - men for dem. Vis meg Herre, om det er noe jeg kan gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar