torsdag 27. februar 2020

1.Kong 13

I forrige kapittel fra kongeboken hørte vi om Jeroboam som æret sin egen kongemakt framfor å ære Gud. I dagens kapittel sender Gud en profet for å advare ham, og det med tegn og under som bevis;

3. Samtidig kunngjorde han et tegn og sa: «Dette er tegnet på at Herren har talt: Alteret skal revne, og den fete asken som ligger på det, skal bli strødd utover.» 4. Da kong Jeroboam hørte det som gudsmannen ropte mot alteret i Betel, rakte han hånden ut fra alteret og sa: «Grip ham!» Straks stivnet hånden som han pekte med, og han greide ikke å ta den til seg igjen. 5. Alteret revnet, og den fete asken ble strødd utover. Det var tegnet som gudsmannen hadde kunngjort på Herrens bud. 6. Da tok kongen til orde og sa til gudsmannen: «Prøv om du kan vinne godvilje hos Herren din Gud, og be for meg at jeg må få ta hånden til meg igjen. Gudsmannen bønnfalt Herren, og da kunne kongen ta hånden til seg; den ble igjen som før.»


Men på tross av dette sterke beviset på at gudsmannen virkelig hadde Ord fra Gud, så sier siste vers dette;

33. Heller ikke etter denne hendingen vendte Jeroboam om fra sin onde ferd. Han fortsatte med å gjøre hvem han ville til prester på offerhaugene. Alle som hadde lyst til det, innviet han til prester på haugene.


Det er ganske utrolig?! Hva skulle til for at Jeroboam skulle vende om?
Det var et under i sitt eget hjerte han trengte...


Kapitlet forteller også en trist historie om denne gudsmannen. Gud hadde gitt klar beskjed om at han ikke skulle stanse opp i denne byen for å spise, men reise rett hjem igjen. Men på vei hjem blir han innhentet av en annen gudsmann som sier;

«Er du den gudsmannen som er kommet fra Juda?» «Ja, det er jeg,» svarte han. 15. Da sa profeten til ham: «Bli med meg hjem og få deg litt mat!» 16. Men gudsmannen svarte: «Jeg kan ikke følge deg tilbake og ta inn hos deg. Jeg vil ikke spise eller drikke noe sammen med deg på dette sted. 17. For slik lød Herrens ord til meg: Du skal ikke spise eller drikke noe der og ikke dra hjem igjen den veien du kom.» 18. Da sa den andre: «Jeg er også profet likesom du. En engel sa til meg på Herrens bud: Ta ham med deg hjem, så han kan få mat og drikke.» Da han sa dette, løy han for ham. 19. Gudsmannen ble nå med ham hjem og spiste og drakk i hans hus.

Først var gudsmannen både klar og tydelig på hva Gud hadde sagt. Men når den andre mannen kommer med sitt budskap, mister han både tro og fokus..... Han trodde antagelig han fikk ny beskjed fra Gud? I stede for å stå fast på de Ord som Gud hadde sagt, ble han derfor ulydig. Dette fikk alvorlige konsekvenser.


Det er av stor betydning hvem vi velger å lytte til. 

Herre, i dag vil jeg takke for Den Hellige Ånd som er vår veileder. Lær meg å lytte til hva DU har å si. Jeg kan ikke alltid svelge alt hva alle andre har å si. Jeg må selv søke Din nærhet. "Granske skriftene" som Ordet ditt sier.

 Ap.gj 17 sier;

De tok imot Ordet med all godvilje, og gransket hver dag i Skriftene
om det forholdt seg slik som det ble sagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar