lørdag 26. oktober 2019

2.Sam 13

Dagens kapittel er virkelig et trist kapittel! Det er rett og slett vanskelig, både å skrive om eller kommentere kapitlet....

Det er en stor familietragedie som beskrives. Det er Davids familie det er snakk om.
Den ene sønnen er syk av begjær (v.2) og går så langt at han voldtar sin halvsøster (v.11-14) Dette går så dypt inn på en annen av brødrene at han tar liv av sin voldelige bror.... (v.28)
Tre av kongens barn som rammes hardt, og som selvsagt også rammer hele familien.


Om jeg skulle ta fram noe i dag, måtte det være hvordan denne Amnon ble helt besatt av disse tankene som han visste var feil. I stede for å ta et valg, og et oppgjør med dem, lot han dem vokse til de ble en ond handling. Det står at "kjærligheten" tvert gikk over til hat (v.15) Det står at han hatet henne. Kanskje det handlet like mye om hat til seg selv?  Siden han fortsatte livet som før, er det vanskelig å si...
Mitt poeng er egentlig at det er viktig å ta tak i ødeleggende tanker... ikke la det vokse til det ikke lenger er mulig å gjøre noe med det.


Herre, i dag ber jeg først og fremst for familier som strever. Familier som opplever slike traumer.... Jeg vet de rammes hardt, ikke minst i møte med andre. Jeg ber for menneskene som er rundt dem. Veiled og hjelp både dem og familiene som er rammet. Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre...
Kjære Gud - du som er en som gjenoppretter og heler - hjelp dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar