lørdag 22. juni 2019

Salme 23

Jeg har jo en fast plan og følge, så når jeg setter meg ned med planen er jeg alltid like spent "Hva vil Ordet fortelle meg i dag?" Og når jeg oppdaget at det var salme 23 som stod for tur, måtte jeg juble høyt. For en fantastisk salme! Nå er den ofte sitert og høyt elsket av mange, så noe nytt kommer jeg neppe med. Men vi kan jo glede oss sammen når vi leser den, sant?

En Davids-salme.
        Herren er min hyrde,
        jeg mangler ingen ting.
   
  2 Han lar meg ligge i grønne enger;
        han fører meg til vann der jeg finner hvile,
   
  3 og gir meg ny kraft.
        Han leder meg på de rette stier
        for sitt navns skyld.
   
  4 Selv om jeg går i dødsskyggens dal,
        frykter jeg ikke for noe vondt.
        For du er med meg.
        Din kjepp og din stav, de trøster meg.
   
  5 Du dekker bord for meg
        like for øynene på mine fiender.
        Du salver mitt hode med olje,
        mitt beger flyter over.
   
  6 Bare godhet og miskunn
        skal følge meg alle mine dager,
        og jeg får bo i Herrens hus
        gjennom lange tider.


I en periode av livet mitt, hvor dagene var tøffe, kunne jeg bare lese de 5 første versene. Dette siste verset stemte liksom ikke.....
Men så oppdaget jeg hvilken sammenheng dette verset står i. Alt dette gode som nevnes i hele salmen, handler om hva Gud bare lengter etter å gi deg og meg, Han som ser ALT. Også "mine fienders øyne..." (v.5)

I den gamle oversettelsen heter det
Bare godt og miskunnhet skal efterjage mig alle mitt livs dager

Fantastisk uttrykk! Som om Gud stadig, igjen og igjen, vil minne meg på Hans godhet mot meg, og hva han vil gi meg. Kjenner jeg blir dypt rørt, og ser hele salmen på nytt igjen. GUD ER GOD!

I dag vil jeg bare lovsynge Deg Gud, og takke Deg for din godhet og kjærlighet til meg, alle mine livs dager. 
Han elsker deg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar