søndag 10. februar 2019

Job 10

Jeg er inderlig lei av livet.
        Nå lar jeg min klage få fritt løp,
        jeg vil tale ut, bitter i sinn.
   
  2 Jeg sier til Gud: Fordøm meg ikke!
        La meg få vite hvorfor du anklager meg.


I dagens kapittel gir Job følelsene fritt spillerom. Han orker ikke lenger holde igjen og bare synger ut hva han føler. Men midt i sin smerte er han aldri i tvil om at Gud er Gud. Hans fortvilelse handler mest om "hvorfor?!" 

 7 Du vet at selv om jeg er uskyldig,
        kan ingen berge meg ut av din hånd.
   
  8 Det er du som har formet og skapt meg,
        og så snur du om og utsletter meg!
   
  9 Husk, du har laget meg av leire,
        og så lar du meg bli til jord igjen!
   
 10 Du lot meg renne ut som melk
        og løpe sammen som ost.
   
 11 Du kledde meg med hud og kjøtt
        og vevde ben og sener i meg.
   
 12 Du gav meg liv og var trofast mot meg,
        omhyggelig vernet du min ånd.


Jeg kan i mine fortvilelser bebreide meg selv. Jeg kunne ikke ropt ut som Job, at jeg var uskyldig og rettskaffen. Store, sterke og rettskafne Job. Til og med Gud kunne bevitne at Job hadde rett. Akkurat nå er Gud taus, men Job er ikke overlatt til seg selv. Gud ville aldri tillatt å la Job gå tapt. 

Men en ting deler vi, Job og jeg..... det er i blant vanskelig å forstå hva Gud mener... eller tenker. Det kan være vondt å møte en taus Gud.

Job visste ikke at Guds taushet langt i fra handlet om at han ikke ville. Gud visste at Job var sterk nok, og en dag skulle også Job få oppdage det. Der og da så han det neppe. Stakar Job, han var virkelig på bonn.


Kjære Gud, også vi kan oppleve din taushet i blant. Noen ganger er det kanskje noe vi skal lære? Eller kanskje det er noe du vil vi skal lete etter å søke å finne svar på? 
Men det kan også være at det er jeg som ikke hører deg, og ikke motsatt... At du prøver å nå inn til meg, også hører jeg deg ikke. 

I bibelens siste bok hører vi flere ganger Jesus si "Den som har ører, han høre hva Ånden sier til menigheten" Det er min bønn i dag, at jeg skal ha ører som hører. 
Jesaja 50 har også et vers jeg ofte siterer som en bønn;
4 Herren min Gud har gitt meg
        en disippels tunge,
        så jeg med mitt ord kan styrke den trette.
        Hver morgen vekker han mitt øre,
        så jeg kan høre på disiplers vis.
   
  5 Herren min Gud har åpnet mitt øre.
        Jeg satte meg ikke imot
        og trakk meg ikke tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar