mandag 9. juli 2018

Mika 6

Sist vi hørte fra Mika, var det profeti om Jesus som skulle bli født i Betlehem. Løfte om frelse. Dagens kapittel starter med overskriften "Hva Herren krever" 

 8 Menneske, Herren har jo sagt deg
        hva godhet er, og hva han krever av deg:
        at du skal gjøre det som er rett,
        vise trofast kjærlighet
        og vandre ydmykt med din Gud.
 


Guds hovedmål er kjærlighet. Israel valgte likevel ofte å gå andre veier, og de møtte sin dom for det. Også vi går våre egne veier - som den fortapte sønn - og fordi vi er som vi er, måtte Jesus dø i vårt sted.... Gud hadde i kjærlighet en bedre løsning enn den Israel ofte møtte. Tenk at Gud i dag møter oss på samme måte som da den fortapte sønn kom hjem. 

I dag vil jeg be som salmisten David gjorde (139);
23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar