mandag 25. juni 2018

Mika 3

I dagens kapittel fortsetter Mika å profetere dom. Vi får også vite grunnen til den... 


 5 Så sier Herren om de profetene
          som fører folket mitt vill,
          som roper «fred»
          bare de får noe å tygge på,
          men lyser hellig krig mot dem
          som ikke gir dem munnen full

11 Høvdingene hennes dømmer for bestikkelser,
          prestene underviser for betaling,
          profetene spår for penger,
          og enda støtter de seg til Herren og sier:
          «Er ikke Herren midt iblant oss?
          Det hender ikke oss noe vondt.» 

Det ser nesten ut til at de ikke helt forsto alvoret i situasjonen. For de støttet seg fortsatt til Herren... men hvor var egentlig deres hjerte?  
"Når saltet mister sin kraft" var ord jeg tenke på, da jeg leste kapitlet.  Jeg tenkte også på salmen vi delte i går "Om ikke Herren bygger huset..." 

Jeg velger å legge ved Ordene Jesus sa, om å være jordens salt, og lar det være dagens utfordring og bønn. Jeg trenger mer kraftfull salt...

13 Dere er jordens salt! Men hvis saltet mister sin kraft, hvordan skal det da bli gjort til salt igjen? Det duger ikke lenger til noe, men kastes ut og tråkkes ned av menneskene.
   
 14 Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. 15 Heller ikke tenner man en oljelampe og setter den under et kar. Nei, man setter den på en holder, så den lyser for alle i huset. 16 Slik skal deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerningene dere gjør, og prise deres Far i himmelen! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar