lørdag 16. januar 2016

Matt 21:1-22

Dagens kapittel er en av de virkelig kjente - Jesus som rir inn i Jerusalem på en eselfole.

...ydmyk kommer din konge til deg...
og det viser han bl.a. ved å velge en eselfole framfor en hvit hest - og likevel er han HELT KONGE :-D

Når Jesus viser sterke følelser i templet og kaller det en røverhule, må jeg innrømme at jeg tenker litt på min egen menighet. Nå høres det ut som om jeg er i en røverhule (ler) men det var ikke hva jeg tenkte på. Jeg bare undret meg på hva Jesus ville lagt fokus på om han kom. Hva ville han sagt? Eller ropt?

Noe av det som fikk Jesus til å tenne i templet, var all handelen som foregikk der. Nå tror jeg ikke det var handelen i seg selv. Jeg antar det var triksingen med sannheten i den som var en del av røveriet.  Et uærlig spill med andre ord. Uærlig spill kan man gjøre med andre ting en penger også, når sant skal sies!

Kjære Gud - jeg ber for din KIRKE i NORGE! Jeg ber for hvert enkelt menneske som hører til den, eller som en gang hørte til... Takk for at DU er når hver eneste menneske som søker deg - i eller utenfor et kirkebygg. Din kirke består ikke av vegger og tak! men av hvert menneske som vil høre deg til.
(resten av kapitlets refleksjoner her)


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar