onsdag 27. september 2023

Gled dere

  I Luk 7 får vi i dag en viktig påminnelse. Det vi ser på som stort er ikke alltid det største og viktigste. I Guds rike settes verdiene helt annerledes enn vi mennesker gjør. Det ser vi ofte. 

Den som vil være størst, skal være andres tjener.
De minste er de største. 


17De sytti kom glade tilbake og sa: «Herre, til og med de onde ånder adlyder oss når vi nevner ditt navn!» 18Han svarte: «Jeg så Satan falle ned fra himmelen som et lyn. Joh 12,31; Åp 12,9 19Ja, jeg har gitt dere makt til å trå slanger og skorpioner under fot og makt over alt fiendens velde, og ingenting skal skade dere. Sal 91,13; Mark 16,18 20Og likevel: Gled dere ikke over at åndene lyder dere, men gled dere over at dere har fått navnene skrevet i himmelen.»

Jeg kan virkelig forstå deres iver. Og selv beundrer vi jo de som virkelig "får det til" sant? Men alt som skjer rundt oss, er bare bonus og symptomer. Det aller viktigste er det som skjer på innsiden vår. Vår relasjon med Jesus. Det største er, som Jesus sier, at vårt navn er skrevet i livets bok. 

Dette minner meg om noe annet Jesus sa i Matt 22

21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!

Klart vi lengter etter at mer under og tegn skal skje! Ja vi lengter og ber om det. Og det er så absolutt stort. Tenk da hvor stort det er at vi er frelst av nåde.

Gled dere over det sa Jesus. Åh Jesus, måtte jeg alltid kjenne glede over at jeg er frelst av nåde. Jeg er frelst fordi Du led og døde i mitt sted. Det er ikke så lett å forklare eller forstå. Takk for Den Hellige Ånd som åpenbarer det for den som tar imot Deg i tro.

Paulus skriver også om glede i Filipperne 4

 4 Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere!  5 La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær!  6 Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk!  7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.
   
  8 For øvrig, brødre: Alt som er sant, alt som er edelt, rett og rent, alt som er verd å elske og akte, all god gjerning og alt som fortjener ros, legg vinn på det!  9 Gjør det dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg. Så skal fredens Gud være med dere.

Amen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar